Lägesrapport: 030409

Det är jobbet som står i fokus just nu (ja hsg, jag vet att du har vissa synpunkter på användningen av ordet ”fokus” o. jag säger inte att du har fel, men just nu känns det bekvämt). Som jag sagt 113 gånger tidigare är det väldigt mycket nytt att lära sig. Tjejen som jag ska vikariera jobbade sista dagen i tisdax, så nu är det att stå på egna ben. Det är jag o. Iso W. mot världen.

När jag kommer hem på kvällarn finns det inte många kilobyte kvar att använda i hjärnan. Jag märkte det tydligt på veckans spanskakurser. Jag kände mig som en zombie (eller vad säger du Paula?). Dessutom blir den här bloggen lidande, vilket jag inte gillar.

MEN, det blir nog bättre bara jag kommer in i rullorna ordentligt. Rom byggdes ju inte på en dag heller.

Vem är kreativ egentligen? Jag började fundera på det efter att en kompis nämnde att de (jag vet inte exakt vilka) hade samlat kreativa människor i Östebotten till en middag för att bilda nätverk o. utveckla det kreativa i Östebotten. På frågan varför jag inte var bjuden svarade han att: ”Du jobbar ju på Iso W.”. Jaha, där ser man hur stark du-är-vad-du-jobbar-med mentaliteten är. Jag började fundera på hur de valt deltagarna dit. Vem kan anses ha ett kreativt jobb?

Nu vet jag att kompisen läser det här, o. jag vet oxo att han tål den här frågeställningen. För det är ingen kritik, utan en reflektion. En öppen fråga till er bästa bloggläsare ikväll: Vad är kreativitet o. vem kan anses som kreativ?

Ställt utom allt tvivel är ändå att de här var ganska kreativa. Lyssna o. njut!

19 svar to “Lägesrapport: 030409”

  1. Det är Ok att fokusera på jobbet. Men då man säger att man fokuserar på fem saker har man inte sysslat med fotografering. Fokusera är nog tänkt som en extrem form av koncentration. Man lägger brännpunkten på det som är viktigare än allt annat.

    Wikipedia hade en ovanligt bra förklarning av ordet kreativitet. ”creare”, vilket betyder att skapa eller frambringa. Du har nog ett arbete där det behövs kreativitet. Det gäller att frambringa så att kunden får sina grejer. Helst allt som behövs och allt på en gång. Kunderna hatar delleveranser.

    Kreativa yrken har man ju hört talas om. Det skulle enligt somliga vara sådan fria yrken där det inte ställs några krav på leverans av något specifikt som någon kund beställt. T.ex. ett porträtt målat i olja. Kreativiteten skulle sitta i att vederbörande själv hittar på vad som helt och gör något som ingen efterfrågat.

    Låten du valt är nog häftig och effektfull men så utstuderat fiffig tycker jag inte att den är.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreativitet

  2. lärarinnan ;) Says:

    Por alusiones: ;)

    No creas que yo estaba mucho menos ”zombie” que tú ayer. Creo que me afecta la luz. Yo no tengo que aprender un trabajo nuevo pero sí leer bastante por mis estudios que me gustan mucho, por cierto.

    Mañana curro, voy a seguir preparando la clase.
    Que descanses (subjuntivo!)!

  3. tomaskarls Says:

    hsg: Angående kreativitet, så märker jag att du vet vad du talar om…

    lärarinnan: Que tengas un buen fin de semana (subjuntivo)!! :)

  4. Nej, nu ger jag upp:
    Har försökt klura ut vad ett kreativt jobb är men blir svaret skyldigt.
    Å andra sidan om man vänder på steken då: hur definierar man ett icke-kreativt jobb, finns sådana överhuvudtaget? Knappast.

    Mitt huvud pallar inte för mer ”tänk”, gonatt!

  5. Tankesultanen Says:

    Alla jobb är väl mer eller mindre kreativa.. men du måste väl ändå medge att Kellerman som bla frambringar Rocky-strippar, låttextförfattare och en målare i Montmartre kan anses vara mer kreativa i sitt yrke än du som förmodligen trots allt gör mycket enligt en på förhand uppgjord grundmall, följer vissa rutiner.
    Samtidigt kan man självfallet vara mer kreativ än vad ens yrke ger plats till.

    Nu får du ha en fortsatt bra sabbat! Solen skiner, moderaterna har blivit största partiet och Sverige är fantastiskt!! ;)

  6. :S Varför skulle man inte kunna vara kreativ oavsett vilket jobb man än råkar ha? Det har väl inget med kreativiteten att göra… Och dessutom: snacka om förutfattade meningar att tro att vissa jobb inte kräver kreativitet *blänger i andanom på din kompis* Nä, den gruppen får visst fila lite på sin syn på kreativiteten om de ska få något till stånd :)

  7. tomaskarls Says:

    Tank: ”Samtidigt kan man självfallet vara mer kreativ än vad ens yrke ger plats till.” det var ju just detta som var min point.

    Yvonne: Nå, nu tror jag inte att Kompisen menade det på det sättet som jag kanske fick det att låta.

    Men jag tycker att det är en intressant tanke att suga på. Vem är kreativ o. vad är kreativt?

  8. tomaskarls Says:

    Sanna: Jag tycker att det lät som en massa gamla klichéer. Varför skulle det vara kreativt att leva tekniktfritt en dag tex?

    Kat: Nä, inte vet jag heller.

  9. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Ja jag vet alltid var som är din point.. jag kommer alltid med de rätta svaren..! ;)

    I dag hade jag tänkt gå på jobb men min kollega har förbjudit mig.. så då ska jag biosa med en polare i stället. Undrar vad det ska bli för ngt. Om jag får välja blir det någon fransk film.. som vanligt! :) Hoppas du haft en bra sabbat, hoy es un gran dia! :)

  10. tomaskarls Says:

    Tank: Ja, försök nu hålla dig borta från jobbet på söndagarna iaf.

  11. Man vet att man har ett kreativt jobb eller är en kreativ person när man inte behöver argumentera för sin kreativitet. De som säger att alla jobb är kreativa så har inget kreativt jobb. Punkt igen.
    :-)

  12. tomaskarls Says:

    Ken Kackur: Eller samlas till middagar med ”likasinnade” för att diskutera kreativitet? :)

  13. Själv är jag en av de mest kreativa människor jag känner… ;-) … men se, inte blev jag bjuden för det! Och då hade jag kunnat åka dit med sparkstötting trots barmark… :-)

  14. tomaskarls Says:

    Anni: Jasså, inte du heller?!! Jag funderade att rätt vad det är så är du bjuden, för du är ju onekligen rätt krativ. Men icke! :)

  15. Nu ska jag då inte dra för långtgående slutsatser angående omdömet hos min arbetsgivare, men tydligen har de anställt en kreativitetscoach som ÄNDÅ behöver argumentera för sin kreativitet… ;-)

    Alla jobb uppmuntrar inte till kreativitet och innovativt tänkande i samma utsträckning, men att sätta någon form av likhetstecken mellan konstnärliga jobb och kreativa jobb är lite vanskligt, tycker jag. ALLA kan var kreativa inom ramen för sina egna jobb ifall det bara tillåts.

  16. tomaskarls Says:

    Anni: Nä, jag tycker inte att du ska behöva argumentera för din kreativitet. Fortsätt måla bara så tystnar nog skeptikerna :)

  17. wywóz odpadów zielonych Warszawa

    Lägesrapport: 030409 | Babbel från Tomas

  18. wywóz odpadów poremontowych Warszawa

    Lägesrapport: 030409 | Babbel från Tomas

Kommentera

