På tal om kreativitet

Det här tycker jag var ganska kreativt.

Den här blomman (eller orkidéen som det faktiskt är) ska inte vattnas som vanligt. Den växer i någon barkfundering o. ska stå i vatten 5 min. varje vecka. Fast det har nog gått mer än en vecka sen sist. Kanske därför blommorna vissnade o. föll av?! Hmmm… vilket påminner mig om att den står där ännu, så nu har den stått över en timme :-/

Anyway, problemet är att krukan inte hålls under vattnet. Den flyter upp o. så vinkar fanskapet. Men kreativ som jag är löste jag det med att ställa en kaffekopp ovanpå, så att den tyngs ner. Och bra funkar det ju bevisligen, eftersom den står på övertid o. inget har ramlat i vattnet.

Hmmm… Nu när jag sitter o. skriver det här slår det mig att jag antagligen har haft det här fenomenet på bloggen tidigare. Kanske ett ålderstecken, att man att man upprepar upprepar sig sig….

kopp-0062

2 svar to “På tal om kreativitet”

  1. :) Det är nog ett fint exempel på det som inom psykologin kallas divergent tänkande, vilket av vissa anses vara det sanna kreativa tänkandet. Alltså något nyskapande. Som att använda en kaffekopp till det där. Jag har också en orkidé, men jag får visst erkänna att jag inte är lika kreativ, jag har sk… menar, struntat i att man ska doppa den så där och vattnat den som vanliga blommor i stället. Den har faktiskt blommat om en gång ändå. Jag har haft en orkidé tidigare, den lyckades jag ta livet av inom en månad….

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: ”Divergent tänkande” det låter avancerat.

Kommentera

