Syndernas Förlåtelse

Igår efter jobbet gick jag in till stan (eller in o. in, jag bor ju där redan, in till torget kan man väl säga) för att köpa det dagliga brödet o. Stevens bok.

Jag gick lite i mina egna tankar o. funderade på om jag hade gjort något fel på jobbet under dagen, o. vad som kommer att hända om jag gjort det. Utanför Rewell Center kom en välklädd o. välfrisserad ung man, eller pojke var han mer, med ryggsäck o. namnskylt (som jag inte läste) fram till mig. Utan att dessto mer presentera sig, o. lite som att ta fast mig som en ettrig gatuförsäljare gör, började han tala om Jesus Kristus. Han frågade om jag hade hört sagan (ok, han använde inte ordet ”saga”) om Jesus o. berättade att man genom honom kan få syndernas förlåtelse, o. alltdetdärnivet…

Jag gick vidare, slet mig så artigt jag kunde, som man gör från en ettrig gatuförsäljare. Efter en stund slog det mig att det ju var ett lustigt sammanträffande att just när jag gick o. tänkte på konsekvenserna av eventuella misstag på jobbet, så kom denne unge man fram till mig o. talade om syndernas förlåtelse. Så jag antar att jag kan få syndernas förlåtelse fast jag skickar en låda med kolvar till Indien fast de egentligen skulle till Angola.

16 svar to “Syndernas Förlåtelse”

  1. Du ska nog försöka koppla bort jobbet då du går hem, för det är inte bra att gå och grubbla på såna saker i det långa loppet. Fritiden måste få vara just fritid, även om det kan vara lite svårt att klara det ibland.

    • tomaskarls Says:

      Jag ser din point, o. du har rätt. Men alla är vi som vi är. Jag har svårt att kapa allt bara för att klockan slår ett viss tid. Och inte tänker jag på jobbet all fritid heller, som nu tex :)

  2. Majskolvar, jag fick först associationer till majskolvar

  3. :) Det får du säkert förlåtelse för. Dessutom är det ett misstag, inte en synd :)

    • tomaskarls Says:

      Ja, fast människan är ju, enligt Bibeln, född syndig. Hur kan man undvika det mer än att undvika att göra något fel på jobbet? Va? Svara på det du! :)

  4. Det är helt normalt att ditt undermedvetna arbetar vidare med det du gjort i arbetet tidigare under dagen. Då man har ett viktigt arbete där det får konsekvenser för projektet om man gör fel, fungerar det så. Det är egentligen en tillgång att ha den egenskapen men det är förargligt att man kommer på att man glömt något först efteråt. Det är bra att kunna korrigera felet snabbt. Paradoxalt är det mindre viktigt för de som arbetar med människor. Människor tål en viss felbehandling då skadan är självreparerande.

    • tomaskarls Says:

      Hmmm… Kanske det kan vara både en tillgång o. en förbannelse?! Fast, som jag sa åt Kick, så gör jag ju det ju inte hela tiden.

  5. tomaskarls Says:

    Kat: Ok… :)

  6. Man blir litet rörig i huvudet av dethär nya kommentar-svar-upplägget eller så är det ovanan…

  7. Man kan inte undvika att man är född syndig, eller tydligare sagt med förmågan att göra både gott och ont. Följaktligen kan man inte helt undvika att handla fel (= synda), eftersom man bara är människa, men man kan jobba på det. Och det finns alltid förlåtelse för den som är beredd att ångra sig och försöka på nytt. Men det är skillnad mellan att synda – att medvetet handla illa eller underlåta att handla gott – och att ofrivilligt göra tabbar. Man kan visserligen göra tabbar som man behöver/vill be om förlåtelse för också, men det är liksom inte lika illa som om man uppsåtligen handlar fel. Nöjd med förklaringen? :)

  8. Tycker hsg är lite ut å cyklar Says:

    Tycker hsg är lite ut å cyklar i sitt resonemang. Kolvar hit eller dit är väl sist å slutligen en ”världslig sak” som Karlsson på taket skulle ha sagt. Däremot finns det exempel där misstag i arbetet med människor inte kan anses särskilt självreparerande eller annars bagatellartat. Tänk t.ex. sjukvård!

  9. tomaskarls Says:

    Kat: Jo, jag har beslutat mig för att återgå till det gamla sättet att svara på kommentarer. Det här var något som kom automatiskt härom dagen, men det har sina begränsningar har jag märkt.

    Yvonne: Nej, jag är inte nöjd med den förklaringen :) Man föds inte med en förmåga att göra gott o. ont utan man föds syndig. Enligt kristendomen är man per definition syndig för att man är människa, eftersom Adam o. Eva i tiderna åt av frukten från Kunskapens Träd, vilket de inte skulle ha fått.

    ”Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud,
    och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus.” Rom 3:23-24

    Det är klart att vi oxo kan välja mellan att göra ”fel” o. ”rätt” saker. Men hur vi än ställer till det så är vi i grund o. botten syndare, pga det som Adama o. Eva ställde till med i tiderna. Om man nu ska utgå från Kristendomens världsbild.

    Tycker hsg…: Det är klart att arbetet med människor i många fall inte tillåter några misstag.

  10. Vad jag försökte förklara är att det att man är född syndig innebär att man inte enbart är god. Alla har syndat, ja. Det ingår i att vara människa. Tror inte att det finns någon som aldrig syndar, och jag tycker att det är beklagligt att vissa påstår sig vara syndfria. Nån sån perfekt människa, som aldrig skulle göra fel, finns inte.

  11. tomaskarls Says:

    Yvonne: Amen to that!

Kommentera

