Kommunikation

Det slog mig härom dagen att mitt jobb på Iso W. är ett väldigt kommunikationsintensivt jobb. Mitt nuvarande jobb har mycket mer att göra med kommunikation än mitt tidigare jobb på Sanningsfabriken.

”Va?” säger någon. Det flesta förknippar antagligen ett jobb som journalist/redaktör på en dagstidning mer än ett jobb som logistikkoordinator på ett metall/energiföretag med kommunikation (invecklad mening). Men det är inte min erfarenhet.

På tidningen skriver man vad man skriver o. så tror folk på det. ”Jaha, jo, så är det väl…”, tänker folk o. bläddrar vidare. Med några undantag förstås. Men feedbacken är ganska liten med tanke på hur många det når.

På energiföretaget får jag runt 60 mejl om dagen om väldigt olika saker. Jag skickar själv oxo en hel del mejl. Under den korta tid, about 2 månader, som jag har jobbat med det här har jag märkt hur otroligt viktigt det är vad jag skriver, vad jag inte skriver, hur jag skriver det o. till vem jag skickar det. Sättet att kommunicera har en avgörande betydelse för om arbetet flyter eller stockar sig.

7 svar to “Kommunikation”

  1. Min kvalificerade bedömning är att du fick jobbet på grund av att din kommunikativa förmåga. Och givetvis för ådagalagt intresse för att kommunicera både som redaktör i HBL och som bloggare.

    Den interaktiva kommunikationen har vi bloggkommenterare övat upp dig i. Din blogg var känd av arbetsgivaren. Språkkunskaper i spanska är något utöver det vanliga.

    I ditt arbete på Siljaline vistades du i en miljö där stora dieselmotorer var avgörande för verksamheten. Du smög förstås ned i maskinrummet ibland och beundrade de stora fina motorerna och kontrollrummet med alla instrument, tryckknappar och rattar.

    Kort sagt jobbet var som gjort för dig och ditt liv har hittills varit en enda förberedelse för det.

  2. Men den stora, VERKLIGT avgörande frågan är: är ditt jobb KREATIVT?!?
    ;-D

  3. Avgörande frågan? Avgörande för vad då? Avgörande för företaget är om det kan leverera produkter som världen behöver.

    Kreativt arbete har fått betydelsen att det är något som är onödigt men uppvisar stor påhittighet. Kreativitet är ännu viktigare då det gäller att lösa vardagliga uppgifter och problem. Kreativt är det att få alla grejer som behövs för ett projekt att dyka upp hos kunden just då när de behövs. Särskilt kreativt är det att försöka använda samma kolvar både i Indien och Angola samtidigt. Det är förmodligen något man får lära sig i ekonomutbildningen.

  4. tomaskarls Says:

    hsg: Tjaa, om arbetsgivaren känner till bloggen vet jag inte. Det har aldrig kommit upp, o. jag har aldrig nämnt det. Men jag utgår från att de gör det :)

    Anni: Den frågan låter jag vara… :)

  5. Kära hsg, frågan om kreativitet var egetligen ingen fråga i ordets rätta bemärkelse utan mer ett halvdirekt skämt riktat till Tomas – och kanske också till Ken… ;-)
    Däremot håller jag helt och fullt med dig när du ger uttryck för hur du ser på kreativitet och det var också just min egen ståndpunkt när kreativa jobb tenderade att få likhetstecken med konsnärliga jobb i en tidigare diskussion på denna blogg.

  6. … konsTnärliga jobb, heter det förstås. :-)

  7. Bästa Anni, eftersom jag är ganska kreativ med känsliga antennspröt anade jag nog att det var skämtsamt menat och att det anknöt till den tidigare diskussionen i ämnet som jag kommer väl ihåg. Jag ville bara för säkerhets skull framhålla att den högsta nivån av kreativitet är smarta matematiska lösningar på svåra problemställningar. Hur gärna vi än vill att det skall vara tvärtom så är det inte konstnärerna utan de elaka känslokalla uppfinnarna av tortyrredskap och massförstörelsevapnen som är de mest kreativa. Det är marknadsförare som hittar på och skapar behov som ingen visste att vi hade. Musik som inte är njutbar utan bara gör oss till djävulsdyrkare.

Kommentera

