Kvällens käk

Det var länge sen. Ni måste vara utsvultna.

Det här behöver man: turkisk yougurth, dragon, flytande honung, dijonsenap, salt, peppar, kycklingfiléer, persikor, bacon, tandpetare, cous cous, småa tomater, ruccola.

Strippa dragonplantan, hacka upp delarna o. blanda med yogurten, honungen o. senapen. Sätt först en baconskiva, en kycklingfilé o. en halv persika o. rulla sen ihop detta. Lås med en tandpetare. Förstek i en stekpanna o. sen in i ugnen.

Koka cous cousen som vanligt. Släng ner de styckade barntomaterna. Sätt sen en en kvist ruccola på tallriken o. en skvätteliskvätt balsamvinäger på det. Då har vi kvällens käk.

Detta kan med fördel sköljas ner med en klunk vin gjort på drunav Pinot Noire.

Lessons learned: Kycklingfiléerna måste absolut saltas. Det missade jag. Det samma med yogurthen, salt o. peppar i den efter smak.

13 svar to “Kvällens käk”

  1. Sweet Jesus! Det där var proffsigt! Kommer!

  2. Ser gott ut, men jag blev nästan skrämd av musiken :) även om det inte är något fel på den :)

  3. tomaskarls Says:

    Kerstin: I bet you do… :)

    Yvonne: Jag har försökt få bort den förbannade musiken men inte lyckats ännu. Den stör mig som fan…

  4. Varför står det aprikosen på persikoburken? Är det inte att blanda ihop äpplen o päron? Cous cous är inte skumt utan gott.
    ”Pusselbitarna” påminner om en leksak jag hade som liten, bitarna var numrerade o man skulle ordna dem från 1->20 eller något sådant :)

  5. tomaskarls Says:

    Kat: Det var jag som yrade, skrev fel. Aprikoser ska det vara. Jag vet inte, det kanske beror på drogerna att jag blandar :)

  6. Katrin Says:

    Var har du lärt dig att kocka så profsigt!!!! Hör av dig nästa gång du gör ngt liknande…..jag kommer gärna och smakar av, om det behövs mera salt eller peppar ;) Själv har jag ätit en god paj, men efter att ha läst/tittat vad du gjort så började det vattnas i munnen :)

  7. tomaskarls Says:

    Katrin: Jag är till 95% självlärd. Och det är absolut inget märkvärdigt. Det man bör ha är intresset o. förmågan att läsa innantill, läsa ett recept. På det kommer man långt :)

    • Katrin Says:

      Duktit! Jag menar, att du är självlärd. Läsa recept kan ju jag oxå, men ofta fattas ngn ingrediens och så gör man ngt annat tråkigt! Det som fattas är ju en person till vid bordet….som kunde avnjuta det du kokat ;)

      • tomaskarls Says:

        Katrin: Ja, det gäller ju att planera lite. Så att man handlar det som behövs :)

  8. Du är en kanonkock :-)

    Kom och kocka åt mig och fyll mig med goda pinot noir viner!

  9. tomaskarls Says:

    Maria: Kungen i kastrullerna! :)

    Ja vem vet, some day, some day… :)

  10. Jag är barnledig utan semesterplaner vecka 30, bara som hint…

  11. tomaskarls Says:

    Maria: Jag fattar hinten :) Men jag kan inte fara någonstans då för en massa folk på jobbet är på semester…

Kommentera

