Kvällens vaggvisa

Kvällens vaggvisa kommer från rap-genren.

10 svar to “Kvällens vaggvisa”

  1. Hmm.
    Att kommentera allt dethär är en omöjlighet i en liten ruta.
    Håller med om vissa saker o inte om endel.
    Ett väldigt svartvitt och begränsat synsätt och verkligheten ser nog inte riktigt ut som den utmålas här.

  2. tomaskarls Says:

    Kat: Knappast var det meningen att beskriva hela verkligheten i en 10 min. lång videosnutt heller, utan att peka på ett problem.

  3. Det håller jag med om, hoppas personerna i videosnutten gör det också. Dessutom är det nog inte bara ett problem utan många.
    Har mycket mer jag kunde tillägga om dethär men ”my lips are sealed” osv. Ha en bra jobbdag nu.

  4. Även om man inte separerar så blir det lätt att mamman får företräde när det gäller barnen. Det finns ofta en press på mamman att vara hemma med barnen och på pappan att dra in pengarna. Även om det inte alltid är uttalat

    Visst är kvinnor ofta mer utsatta på vissa områden. På andra områden är det tvärtemot. Inte så konstigt egentligen, kanske.

    Cancer tycker jag att är ett annat intressant exempel: Hur ofta ordnas det inte galor och insamlingar för bröstcancerforskning? En procentuellt stor del av kvinnorna kan ju få cancern så det är ju förståeligt men hur ofta samlas det in pengar för forskning av prostatacancer? Snappade upp info (vet inte hur trovärdig) att alla män får prostatacancer om de bara lever tillräckligt länge!

    Roligt tema :)

  5. tomaskarls Says:

    Ken: Det där med prostatacancer vs. bröstcancer är ett bra exempel på snedvridningen. Det finns ju en motsvarighet till Rosa Bandet, Mustaschkampen heter den. Men den har inte slagit igenom riktigt, om man säger så. Det är ju inte lika mediesexigt med kampanjer för mäns sjukdomar. Egentligen är det ju fullständigt politiskt inkorrekt. Här kan du, o. andra som är intresserade, läsa lite mer om detta.

    http://www.genusmagazinet.se/?p=2545

    http://genusnytt.wordpress.com/2009/05/27/det-bidde-ingen-gala-mot-prostata/

    http://www.cancerfonden.se/sv/Mustaschkampen/

  6. Mediesexigt?
    Mäns hjärt och kärlsjukdomar har ju i alla tider fått väldigt stor uppmärksamhet med kampanjer o dylikt medan den kvinnliga hjärthälsan varit och är väldigt eftersatt. Som ett exempel.
    Att ”jämföra” två såpass olika cancerformer som bröstcancer o prostatacancer känns helt fel.
    Men nu märker jag att jag är på väg in i en diskussion som jag tänkt hålla mig utanför. Att ställa manligt och kvinnligt EMOT varandra vill jag inte. Det känns främmande för mig. Det är eller borde inte vara någon tävlan könen emellan dethär livet. Har inte tid med det.

  7. tomaskarls Says:

    Kat: Nu vet jag inget om kvinnors hjärt o. kärlsjukdomar. Ligger dödligheten/sjukdomsfallen på samma nivå som för männen? Om den gör det, så är det ju ett problem.

    Det är ju dödligheten, frekvensen o. ökningen som jämförs, inte cancerformerna som så.

    Jag håller med om att det inte ska vara någon tävlan mellan könen.

  8. Nu borde jag egentligen överlåta ordet här åt M, en god vän som är kardiolog men eftersom hon befinner sig på annan ort så gör jag själv ett tappert försök:

    Problemet är att sgs all kunskap/vårdtradition/forskning om hjärthälsa enbart baserats på mäns hjärtan, på hur kärlkramp och hjärtinfarkter ter sig hos män, både kliniskt och med olika mätmetoder. Så, följaktligen, har kvinnor underdiagnostiserats och feltolkats och även undermedicinerats, det har gjorts färre operativa (botande) åtgärder osv. De ”klassiska” symptomen med central bröstsmärta o smärta strålande ut i armarna tex är mycket ovanligare hos kvinnor i sb med att hjärtat lider av syrebrist. Hos kvinnor är symptomen är mycket mer subtila och svårtolkade.

  9. tomaskarls Says:

    Kat: Hmmm… nu tänker jag inte börja käbbla med dig om såna här ”läkargrejer” :)

    Men jag antar att det finns statistik som visar hur många män respektive kvinnor som avlidit av hjärt- o. kärlsjukdomar.

  10. Alltför många.

    Nej idag orkar jag inte käbbla, åtminstone inte just nu. Men jag kanske återkommer efter kl 12 när butikerna öppnat och jag fått mitt TE. Då är jag nog fit for fight igen :)

Kommentera

