TJ 1

En dag kvar till två veckor ledigt. Undermedvetet tror jag att jag har tagit semester redan. Allt känns enormt segt. En dag på jobbet till känns som en dag för mycket.

Jag har inga spikade planer för mina två veckor av ledighet. Jag tycker att man ska akta sig för att stressa bort semestern. Inte för att jag har hunnit ha så många semestrar i mitt 34 åriga liv pga allt vikarierande, men det är en känsla jag har.

Utifrån hörs bilarnas brus i betondjungeln. Några fåglar som sjunger i fjärran stör lugnet. Sommarnatten är ljuv.

12 svar to “TJ 1”

  1. Alltså; det är olovligt långt mellan inläggen här! Man suktar o suktar o suktar. Skärpning!

  2. tomaskarls Says:

    Kerstin: Hungriga hundar jagar bäst :)

  3. Tankesultanen Says:

    Fick du faktiskt bara 2veckor ledigt eller är det du som väljer att spara resten till senare? Man kan väl få förskottssemester i FINland oxå även om man inte jobbat in semesterledigheten än?

  4. tomaskarls Says:

    Tank: Jag har 2 DAGAR semester. Resten av de två veckorna är övertid från i våras.

    Förskotssemester har jag aldrig hört om.

  5. Föskottsemester fanns redan 1966 i Sverige. Svenskarnas bästa gren är semester. Sammanträden, möten, telefonsamtal och allt annat som kan ge en möjlighet till att slippa arbeta, är till välsignelse och mycket uppskattat av svensken. På så sätt påstår han att han arbetar många timmar per år.

  6. tomaskarls Says:

    hsg: Hmmm… Jo, definitionen av ”arbete” är ju i högsta grad subjektiv :)

  7. Hoppas du får en trevlig ledighet, Tomas, och du har rätt i att det är bra att inte ha alltför detaljerade planer, det ligger en tjusning i att kunna ta dagarna som de kommer. Men hsg, vilken märklig syn på arbete du har… jag tror nog inte du skulle tycka att jag jobbar alls :D trots att jag periodvis håller på att slita häcken av mig. Tankis: jag tror inte det finns möjlighet till förskottssemester i Finland. När jag jobbade som chef var det i alla fall inte aktuellt. Eventuellt kunde någon få oavlönad tjänstledighet en kortare period, men helst inte.

  8. Tankesultanen Says:

    Yvvan: Okej, kanske är det ngt specifikt svenskt fenomen då. Men jag tycker det känns rätt naturligt att man skulle kunna få ha semester trots att man inte jobbat in den än.
    Själv fick jag i fjol semesterersättning från förra arbetsgivaren och hade då jobbat i ett streck sen föregående sommar, typ juni. Om jag då inte fått ta ut någon semester på det nya jobbet, eftersom jag inte jobbat in semesterlönen på det jobbet, hade jag ju jobbat två somrar plus övrig tid utan semester.. Hur löser man det i Finland egentligen?? Om man byter jobb har man alltså aldrig semester.
    Förskottssemestern däremot har jag aldrig brytt mig om.. det är ju egentligen bara ett lån. Som avskivs efter 5 år hos samma arbetsgivare.

  9. Yvonne: Jag har nog efter omständigheterna en sund och oförstörd syn på arbete. Möten som inte protokollförs och inte resulterar i några beslut är bortkastad tid.

    I vården i Sverige är det vårdplaneringsmöten som är viktigast där givetvis hela personalen är närvarande medan de vårdbehövande förgås och ramlar ur sina sängar. Det skall vara kul på jobbet annars får det vara.

    Små jobb kan göras till stora projekt, det visste redan August Strindberg och det gäller ännu idag. Effektivast blir det om man blandar in så få personer som möjligt och gör så mycket som möjligt själv. Ju fler vi är tillsammans ju gladare vi blir. Men inte blir det mer arbete utfört.

  10. Har du hsg varit med på ett vårdplaneringsmöte?

  11. tomaskarls Says:

    Yvonne: Som sagt, definitionen på arbete är subjektiv. För vissa kan det bara räknas som arbete om man lider av det man gör :)

    Tank: Du är så himla svensk! :) ”Men jag tycker det känns rätt naturligt att man skulle kunna få ha semester trots att man inte jobbat in den än.” Borde man inte få lön fast man inte jobbat in den oxo?! Pension 2 år före man börja jobba för att man är, kommer att bli (?!), en sån tillgång för företaget :)

    hsg: Jag håller helt med dig där. ”Ju fler kockar desto sämre soppa”.

  12. Kat: Jag har varit med på flera vårdplaneringsmöten och läst upp läkarförbundets edsvurna etiska regler för ansvarig läkare.

Kommentera

