Om Elisas kundtjänst

Det är lustigt, för att uttrycka det mildt, med Elisas kundtjänst. Man ringer dit. En robotröst svarar en på svenska eftersom man är inprogramerad som svenskspråkig i deras kundregister. Robotrösten meddelar hur länge man förväntas köa. Man väntar. Efter en stund säger robotrösten att det är kortare kö till den finskspråkiga kundservicen. Vill man byta, undrar den finlandssvenska roboten? Men man väntar. Inte för att man inte kan tala finska, men av pricipskäl. För att man vill använda den svenskspråkiga servicen när Elisa bemödar sig att upprätthålla en sådan.

Och vad händer när personen i andra änden svara (helt på finska)? Jo, jag presenterar mig, ”Nå, det var Tomas Karls här hej! Du talar svenska!”. ”Neeeej, kan vi tala vinska?”.

Va fan! Varför har man en svenskspråkig kundservice när de som jobbar där inte kan svenska!? Elisa kanske tänker så att ingen ändå orkar vänta längre på svenskspråkig service.

Perkele!

Finlsvkom

6 svar to “Om Elisas kundtjänst”

  1. Är inte Yvonne hos dig och hjälper med städningen just nu eller häckar hon bara på din dator? :)

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: Inte för att jag är förvånad…

    Kat: Nix! Jag var bort på eftermiddagen o. inte hade någon varit hit o. städat då heller.

  3. Perkele är ett av de få ord jag kan på finska. Kanske du kan ha veckans finska ord i bloggen? Jag lär gärna lite mer;-)

  4. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Varför skulle Elisa upprätthålla en dyr svensk linje för 2-3 personer som ringer dit per vecka!? 95 % av mumintrollen ringer direkt till den finska linjen för att de vet att finnen ändå inte kan ett enda ord venska och för att Muminpappan inte vill lyssna på en patetisk finne som ratar på venska. Eller hur? Eller hur? Venskatalande pättre folk! :)

    Det där var förövrigt ironiskt menat. Som man behandlar finnarna blir man själv behandlad. Nu vart det sabbat minsann!! Och solen skiner.. Och jag konstaterar muntert att detta är min första lediga dag sen semestern tog slut! I går jobbade jag över 12 timmar.. härligt!! Shalom! :)

  5. tomaskarls Says:

    Kerstin: Jag tror inte det :)

    Tank: Låter som att du håller på att jobba ihjäl dig nu igen.

Kommentera

