Om att blogga

Länge sen det kom en lista.

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan våren 2005
2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Som en ny grej som jag inte tänkte befatta mig med. Men innerst inne visste jag att det var något som är här för att stanna.
3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jo:s blogg.
4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag har inte läst dom sen dess, o. det tänker jag inte göra heller. de var ganska tafatta tror jag.
5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Svårt att säga, det varierar från dag till dag.
6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Det är dagboksbloggar o. politikbloggar, fler dagboksbloggar.
7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Det är Marias blogg. En av mina absolut bästa bloggvänner, o. ett skolboksexempel på vilket utbyte man kan ha av att träffa folk på nätet. Vi är otroligt olika men har ändå lärt oss mycket av varandra (eller vad säger du Maria?). Jag vet inte om jag får länka till hennes blogg, så hon får sätta in en länk själv om hon vill.
8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Någon sån kommer jag inte på.
9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Jag vet inte riktigt. Jag tror att dom tycker att det är ok. det är iaf något som dom får leva med.
10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Bra fråga! Det lustiga är att många som jag räknar som nära vänner inte läser, eller har läst, bloggen, fast jag ibland varit väldigt öppen och skrivit om väldigt personliga saker som jag velat förmedla. Själv skulle jag säga att de som lärt känna mig via bloggandet har lärt känna den riktiga Tomas.
11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vare i din blogg, eller tänjs gränserna hela tiden?
Ja. Nej.
12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Jobbet, det hör inte till allmänheten. Sådant som direkt eller indirekt berör andra personer.
13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Jag bloggar bara för att få bekräftelse. Säg någon som gör något för att inte få bekräftelse. Det är människoskälens syre.
14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Ja. Men det beror förstås på vad hon/han skriver om.
15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja, många.
16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Det mesta kan väl vara skadligt om man missbrukar det på något sätt.
17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Nej, faktiskt inte.
18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja.
19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det tar mycket tid.
20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Jag hoppas det (det är svaret på båda frågorna).
21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Jag tror absolut att det kommer att påverka vår kultur på något sätt någon gång.
22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Nej, det är helt omöjligt för mig att sammanfatta det kort. Det har betytt så väldigt mycket på många sätt.
23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Samma svar här som på 22. Hade du frågat om jag kan skriva en bok om de här två, så hade det varit lättare.

Man blir lite bloggnostalgisk av såna här listor. Därför tycker jag att det är på sin plats med nostalgimusik oxo.

10 svar to “Om att blogga”

  1. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Hmm.. jag läste France.. men så läser jag ju i bland från höger till vänster oxå.. och märkte sedan att du länkat till Rammis nu igen.. tvi. ;)

    Förövrigt blev jag lite besviken på ditt svar på fråga 13. Det där om att du skriver för att få bekräftelse.. Jag trodde att du var lite alternativ ju..! Jag skriver aldrig ngt för att få bekräftelse.. jag skriver för att irritera..! :)

  2. tomaskarls Says:

    Men är det inte att få en viss bekräftelse att man lyckas irritera någon?! :) Jag kan irritera folk om jag vill, du (ni) skulle bara veta :)

  3. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Ja, det har du rätt i förstås.. bekräftelse kan man ju få på många olika sätt. Och visst vet jag att du kan vara annoying.. my, oh my.. ;)

    Har du koll på hur det går med mina Stonesoft-aktier just nu?? Annars kan du säkert fråga Cheb Ken som alltid kaxade upp sig då mina aktieplaceringar kom på tal..! :) Har nämligen lusläst lagen nu och måste åka över viken och sälja bort skiten.. så planera in en resa till HFOR eller Åbo tills dess att jag kommer, tidigast om 3-4 veckor. Shalom!

  4. Och nu funkar det :)

  5. Men min kommentar syns inte.. Undrar om jag ska ta det personligt..:)

  6. Jag hoppas du fortfarande bloggar om 2 år!

  7. Vi är väl inte olika??? Om du nu inte känner fler Marior! :-)

  8. tomaskarls Says:

    Tank: Förstås har jag rätt som vanligt :)

    Kat: Skriv på nytt om den inte syns.

    Kerstin: Den som lever får se.

    Maria: Jag känner fler marior med det var dig jag syftade på :)

    Det beror väl på vad man ser på. Du har häftigare temperament än mig tex :)

  9. Jag har häftigare temperament än dom flesta som inte sitter inspärrade :-D

  10. tomaskarls Says:

    :)

Kommentera

