Kvällens käk

Kvällens käk blev ett säkert kort. Jag hade ingen inspiration att ge mig ut i det okända, så klyftpotatis och Entrecote blev bra.

Klyftpotatisarna gör man enkelt genom att först skaffa sig några ordentligt stora potatisar. Sen skalar man dessa och klyver dom i passliga bitar.

Sen ska bitarna kokas lite, ca. 5 min brukar bli bra. Sen behandlar man dom med olivolja, salt och… Timjan, ska det vara. Men när jag kom till Timjan-fasen märkte jag att jag inte hade någå Timjan. Jag tänkte först köra Dragon istället, men i sista stund sa min kockinstinkt mig att det blir bättre med Oregano. Nå, vette fan….

När det här är blandat kör man det 25 min i 225 grader, så har man en omgång rätt bra klyftpotatisar. Men, som sagt, Timjan ska det vara.

Köttet är det inget dessto mera märkvärdigt med. Man steker det och undviker att bränna vid.

Såsen gör man enligt instruktionerna på paketet.

Spelar: Master of Puppets/Metallica

11 svar to “Kvällens käk”

  1. Styckade, flådda, helvetet, sista smörjelsen,… Hur står det till egentligen?!

    Att steka kött är förresten svårt som … behärskar inte den konsten alls.

  2. …och salladen? Grönsakerna?

  3. Gör likadant, men steker potatisen i olja i stekpanna. Då har man bättre koll på dem och kan vända dem vid behov. Timjan och oregano lämnar jag bort då ”parfymerade” kryddor inte gillas i vår familj. Lite örtsalt kan man ta förutom vanligt salt.

  4. Oj, jag glömde att nämna att det blir vanlig rypsolja för mig.

  5. tomaskarls Says:

    Kat: Ja, hmmm…. Undrar vad Freud skulle säga?

    Yvonne: Vilken sallad? Vilka grönsaker? Nä men seriously, inspirationen räkte inte så långt :)

    Kicki: Parfymerade kryddor, det va någå nytt :)

  6. Han skulle säga att jag inte kan steka kött.

    Vad gäller resten så är jag nog en icke-Freudian. Snitsigt ord förresten.

  7. Tankesultanen, yrar efter söndagsarbete.. ;) Says:

    Kött är mord. Tack för ordet. ;)

  8. tomaskarls Says:

    Kat: Hmmm…

    Tank: Ät en korv o. va tyst! :)

  9. Samma ”procedure” ikväll med eller har du vågat dig ut i det okända?

    Försöker få loss ett blogginlägg alltså från blogginnehavaren.

  10. tomaskarls Says:

    Kat: Nä, det blev någå helt vardagligt :)

  11. Och där lossnade 2 st inlägg tillochmed. Nice.

Kommentera

