Omelett

Jag kom att tänka på, igår när jag lagade en omelett, att omelett är en ganska tacksam maträtt.

Man kan laga mycket omelett på en gång o. sen äta av den kall så länge den räcker.

Omeletten fungerar oxo bra som kylskåpsstädare eftersom man i stort sett kan använda vad som helst som ingredienser i omeletten. Man steker bara upp det som finns o. sen gjuter man ihop det med vispade ägg o. grädde/mjölk. Billigt, bra o. lättlagat.När man lagar omelett är det bara inehållet i kylskåpet som sätter gränserna.

Den största utmaningen vid tillredandet av omeletten är själva gjutfasen. Det finns en överhängande risk för att man bränner fast omeletten i stekpannan o. att det blir äggröra, alltså att omeletten går sönder, när man ska vända den. Det finns tre saker man kan skaffa sig för att minimera risken att gjutfasen misslyckas; olivolja, en tillräckligt kall stekpanna o. tålamod.

Jag har märkt att det funkar mycket bättre om man smörjer stekpannan med olivolja i stället för med smör. Varför det är så vet jag inte, men så är det. Det två andra hänger egentligen ihop. Det gäller att ha stekpannan tillräckligt kall, så att omeletten inte bränns vid, o. vänta tills det hela har stelnat. Speciellt om man är hungrig när man lagar omeletten är frestelsen stor att vrida upp värmen så att den ska bli färdig snabbare. Men det är ett säkert sätt att skaffa sig en vdbrännd omelett. Så omelett rekommenderas inte om man är vrålhungrig när man skall börja kocka.

3 svar to “Omelett”

  1. Nu börjar jag faktiskt fundera på det där med ”mycket omelett på en gång”. För jag har ju tänkt tvärtom, att det är svårt att laga mycket omelett på en gång. Jag brukar laga omelett av 2 eller 4 ägg, och det känns inte mycket. Hur många ägg brukar du använda?

  2. Oj! Detta var mycket vetenskap på en gång! Men oljesmörjningen ska jag genast anamma!

  3. tomaskarls Says:

    Yvonne: ”Mycket” är ju ett relativt begrepp. Det som är mycket för mig som är ensam så är inte speciellt mycket för en familj på 6 pers.

    Jag brukar använda 4-5 ägg. Men då äter jag alltså inte allt på en gång :)

    Kerstin: Testa det! :)

Kommentera

