Kvällens käk

Kvällens käk blev inget märkvärdigt ur matlagningssympunkt. En död fågel, färdigmarinerad bara att slänga i ugnen, ris o. färdiglagad sås. Inget att sätta i kock CV:n alltså.

Men den här färdiggjorda såsen tyckte jag var lite lustig. Eller, inte såsen i sig, utan hur den skulle värmas. Eller, hur jag hoppas att den skulle värmas. Jag kollade säkert fem gånger på instruktionerna (som var väldigt enkla) o. funderade om jag fattade det rätt. Att man skulle sätta hela förpackningen i ett vattenbad.

Nå, det gjorde jag iaf o. bra blev det. Det här är kanske inte något nytt, men jag har helt missat det. Färdiga såser brukar ju vara i pulverform när man köper dom o. så blandar man i vad man nu blandar i. Bla, bla, bla…

Bra sås var det iaf. Den crediten måste jag ge Knorr. Färdiga såser brukar ju inte vara någå vidare, men den här var riktigt bra. Nej, det här får jag inte betalt för att skriva.

mat 016

9 svar to “Kvällens käk”

  1. ”En död fågel” ha ha! Min farbror beskrev en gång julskinkan som ”halva röven på en gammal död gris, som har legat i ugnen ett par timmar”. Nårjekramen!

  2. Jag har också testat sån där sås men helt kallt hällt ut den i kastrullen och värmt på vanligt sätt. Det funkade bra det också. Antar att man rekommenderar vattenbad bara för att det finns en risk att den bränns vid om man värmer den direkt i kastrullen.

  3. tomaskarls Says:

    Kerstin: Jag tycker att man ska tala om saker med deras riktiga namn :)

    Yvonne: Så kan man säker oxo göra. Värmer man den i påsen så är sannolikheten å andra sidan stor att man bränner fingrarna när man ska öppna den :)

  4. Thomas H Says:

    /skratt/
    Driver du med oss, Tomas? ;)

    För 20 år sen kunde kanske ditt fotografi ha hängt på ett konstmuseum. (Det vore konst eller konstigt om du gjort som på bilden utan att ha läst instruktionerna.)

    Jag såg att Prisma i Vasa sålde äppelpäron. Vad är nästa steg i utvecklingen fläskkotletter som växer på träd? Andelen vegetarianer växer så marknaden måste finna nya lösningar.

  5. Thomas H Says:

    Det är ju praktiskt att lägga hela påsen i kastrullen. Man ser ju vad som är i grytan, det står ju förpackningen. No funny business. ;)

  6. Såser i påse är något jag aldrig prövat, för det är ju inte särskilt arbetskrävande att göra en sås från scratch. Faktum är att jag ofta får beröm för mina såser, om jag nu får skryta lite:)

  7. tomaskarls Says:

    Thomas: Jo, jag driver med er lite hela tiden :)

    Kicki: Skryt på bara! :)

  8. Klart att såsen var bra med tanke på alla smaktillsatser i den. Försöker du förgifta dig själv. Jag tror nästan att det är nyttigare att röka ;-)

  9. tomaskarls Says:

    Maria: Nå hå hå hå hååååå…. Nu tar du väl ändå i lite?! :)

Kommentera

