Svininfluensan

Ursäkta om jag låter tjatig o. sarkastisk, men det känns som att jag har hört det här ett halvt år redan. Jag börjar snart ge upp ”hoppet”.

Men professor Petri Ruutu häller nytt vatten på kvarnen genom at spå en epidemi under den kvarvarande delen av året. Let’s see…

11 svar to “Svininfluensan”

  1. Oikeesti, du får det att låta som att du blir jättebesviken om vi inte blir sjuka allihop :)

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: Nä, men jag blir jättebesviken om vi inte får den epidemi som vi skrämts upp med nu en tid…

    Både myndigheter och media har drygt ett halvt år skrämt upp folk men svininfluensan. Jag tycker bara att det borde börja hända någå nu…

  3. Tankesultanen Says:

    Hmm.. ja det börjar lukta fågelinfluensan över detta.. Enligt Metro hade kulmen nåtts redan för flera veckor sedan och än är det inte många som har insjuknat. Fast artikeln i Metro tror jag var en felskrivning.. anyway, jag tror att det hele har överdrivits en smula. Men är ju bra myndigheterna tar potentiella hot på största allvar, nästa gång är det kanske något annat.. :)

  4. Jag läste nånstans att om man får en helt vanlig influensa så drabbas man inte av svininfluensan…sååå, varför ger man inte bara vanlig flussa till folket? Den klarar man ju av och de som är över 60 hade ju mycket mindre risk att insukna i svininfluensan (läste jag någonstans, VBL?) så man behöver inte ge vanlig flunssa åt dom, som i sin tur kan vara mycket skadlig för äldre människor…
    Öhhh, va?

  5. Jag skulle inte skämta om svininfluensan, för den kan var mycket farlig för riskgrupperna i synnerhet och vaccineringen dröjer. Får bara hoppas att åtminstone riskgrupperna hinner vaccineras innan det bryter ut på allvar.

  6. tomaskarls Says:

    Tank: Jag tror oxo att det hela har överdrivits en smula. Problemet är att när folk fattar att det överdrivits så kommer de inte att ta nästa varning på allvar, fast det då kanske är något allvarligare. Vargen kommer syndromet, typ…

    Liza: Jag läste att svinis är 2-4 gånger MINDRE dödlig än en vanlig influensa som kommer varje år.

    Kicki: Du har rätt i att man kanske inte borde skämta om sjukdomar. Men jag kan inte se hur det specifikt skulle gälla svinis. Jamenar, den har ju visat sig vara mindre dödlig än en vanlig influensa. Riskgrupper finns det ju för alla snuvor.

    hsg: Ska du vaccinera dig?

  7. Tankesultanen Says:

    Å andra sidan blir ju folk hysteriska oberoende av vad som staten och/eller media basunerar ut som farligt, så jag tror inte att vi nästa gång heller kommer att ifrågasätta farligheten i det som då är ämnet med stort ä.. :)

  8. tomaskarls Says:

    Tank: Så är det väl… Kanske folk vill bli hysteriska o. uppskrämda?!

  9. Nää. Och jag som är i rikskgruppen av många orsaker. Men jag vågar inte ta risken att vaccinera mig. Jag kanske blir sjuk då av vaccinet. Jag har aldrig vaccinerat mig mot någonting. Min mor vägrade dem att vaccinera mig som alla andra då jag var barn. Jag själv vägrade att ta poliovaccin på 1960- talet.

  10. tomaskarls Says:

    hsg: Jag gissade det…

Kommentera

