Das Jukkapalm

Jag har skrivit om det tidigare, men det tåls att upprepas, jukkapalmer är ett segt släkte.

Det slog mig här på eftermiddagen att jukkapalmen står ute på balkongen ännu. Där har den stått sen i sommras någon gång, ända tills nu idag. Vatten har den inte fått på säkert 1,5-2 månader o. vi har redan haft nätter med en del minusgrader. Så jag förberedde mig på det värsta när jag gick för att ta in den. Jag förberedde mig på en död rishög.

Men icke! Där stod den grön o. grann. Till synes helt oberörd av kylan o. torkan. Jag säger då det, man slutar aldrig att förvånas.

Jukka 0071

7 svar to “Das Jukkapalm”

  1. Looking good …

  2. tomaskarls Says:

    Förvånansvärt bra med tanke på att den stått ute tills idag.

  3. Tänk att jag tänkte på den i torsdags och på att du inte skrivit om den på länge… jag gick förbi ”ditt hus” och såg förstås fortfarande inte så högt att jag skulle ha sett om den var kvar på balkongen. Och jag tänkte på mina krukväxter som stod rätt länge på terrassen och inte har återhämtat sig riktigt än… Jukkapalmer är i sanning ett segt släkte!

  4. tomaskarls Says:

    Yvonne: Du håller koll på mig :)

  5. Jag glömde min hängpelargon ute alldeles för länge nu i höst och tog in den för en vecka sen. Den hade också klarat minusgraderna och det kan ju vara bra att veta till nästa gång det beger sig.

  6. Värmer i hjärtat att höra att din ”gamla” följeslagare lever och mår bra:)

  7. tomaskarls Says:

    Kicki: Hmmm…

    Fia: Fast jag vet nu inte hur bra den mår efter nästan 2 månader utan vatten o. minusgradiga nätter. Men lever gör den :)

Kommentera

