Pension

Ibland brukar jag fundera på om jag kommer att hinna få ett fast jobb innan det är dax att gå i pension. Fast risken för det minskar ju när pensionsåldern antagligen höjs.

Jag hörde just Jutta Urpilainen (ordförande för Socialdemokraterna här i Finland) uttala sig i nyheterna om höjningen av pensionsåldern. Hon sa något i stil (jag säger ”i stil med” eftersom jag inte minns ordagrant vad hon sa) med detta: ”Höjningen av pensionsåldern är besvärlig eftersom arbetslivet/arbetsförhållandena har blivit så krävande att kroppen inte klarar av det”.

Bästa Jutta! Vilken färg är himlen i din värld? Menar du att arbete blivit tyngre och mer krävande för kroppen nu än vad det var förr? Nu med alla möjliga hjälpmedel vi har; maskiner, robotar, teknik och bättre arbetshälsovård. Menar du att skogsarbete idag är mer krävande för kroppen, för att nu ta ett exempel? Eller arbeten innom metallindustrin, för att ta ett annat?

Det som antagligen blivit mer krävande (min egen gissning) är den mentala pressen, det mentala slitaget, som man utsätts för på vissa arbetsplatser.

Detta sagt med förbehållet att jag uppfattade henne rätt när hon talade det andra hemska språket.

A_monument_of_working_class

10 svar to “Pension”

  1. Kanske Urpilainen omfattar en holistisk syn på människan och hälsan och ser kropp, själ och ande som en enhet och i fenomenologisk anda anser att vi är den levda kroppen… :)

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: Det känns osannolikt tycker jag. Det som Jutta omfattar är nog den socialdemokratiska ideologin genom att spela rollen som oppositionspolitiker.

  3. Minns du vilka ord hon använde i fråga om kropp?
    Kroppa, ihmiskeho, fyysisesti, ruumis, henkilö, …

  4. tomaskarls Says:

    Thomas H: Om jag inte minns fel sa hon (Kroppa ei kestää…).

  5. Jag sökte efter inslaget på yles hemsida men fann det inte. Var det radio eller TV? Kroppa låter inte så poetiskt.

  6. tomaskarls Says:

    Thomas H.: Förvånandsvärt invecklat att hitta på Yle:s hemsidor fast man visste vad man skulle söka efter.

    ”Kroppa ei yksinkertaisesti ei enää kestä sitä työmärää, tai työtaakka, työelämä on muuttunut niin vaativaaksi. Työtä lähtisi enemmän kehittämään kun eläkeikä nostamaan…”

    Frågar man mig, vilket man gör när man läser den här bloggen, så är det ett bra exempel på politikerskitprat.

    http://areena.yle.fi/video/513384

  7. tomaskarls Says:

    Hej Kerstin! Var har du varit? :)

  8. Hej
    ja, det är märkligt. Varför höja pensionsåldern.
    Här startade flera nya privata vårdcentraler och vilka anställde de? Jo, flera som redan gått i pension.
    Själv hoppar jag runt som timvikarie och på en del ställen som lovat att det kommer bli jobb för mig är helt tysta och klart man undrar varför. Jo då visar de sig att de tar in pensionärerna ist.

    helt galet!

    Känner också som det är helt hopplöst att någonsin få en fast anställning igen.

  9. tomaskarls Says:

    Hej Mia! Jag kan förstå tanken bakom att höja pensionsåldern, eftersom de äldre årskullarna blir större och ekonomin blir sämre. I stora drag. Men det är klart att det känns märkligt om det anställs före detta pensionärer och unga människor går arbetslösa.

Kommentera

