Battery och Fettfri Mjölk

Idag när jag stod i kassakön på Citymarket (dit jag inte borde gå för att det är så jävla långa köer, men jag tror att de har förbättrat sig en del där på sistone för köerna har blivit kortare för att kassapersonerna har blivit fler (tror jag), antagligen har dom läst min blogg och tagit åt sig av kritiken) föll blicken på det som killen före mig i kön hade handlat. Det slog mig att där på bandet låg ett konkret exempel på hur galen världen har blivit.

Han hade bland annat köpt fettfri mjölk och energidrycken Battery. Killen vill leva hälsosamt och köper mjölk från vilket man har tagit bort ett av de tre näringsämnena (fett, proteiner och kolhydrater) fett och på grund av det satt till en del annta jox. Sen köper han Battery, en så kallad energidryck, som är en mix av alla världens tillsattsämnen, socker och koffein.

Är det inte något som är fundamentalt fel när folk (mig själv undantagen) uppfattar en naturlig produkt som har fött människan i årtusenden, mjölk, som något ohälsosamt medan man uppfattar en mix av tillsattsämnen, socker och koffein som, om inte hälsobefrämjande, så, helt acceptabel?!

Fråga inte vad bilden har med inlägget att göra, men den kom fram när jag googlade på ”galen”, och jag tyckte att den får duga.

6 svar to “Battery och Fettfri Mjölk”

  1. Vår tids sjuka inkonsekventa sätt!

  2. Det kan vara så att killen köpte mjölken åt sin fru eller fästmö. Kanske hon på bilden. Och energidrycken Battery åt sig själv. Tycker att hon på bilden har en uppfodrande och krävande blick.

  3. Han käkar nog HCLF mat :-)

  4. tomaskarls Says:

    Kerstin: Jo.

    hsg: Så kan det förstås ha varit.

    Jo, du har rätt, hon på bilden har en krävande blick, misstänksam på något sätt.

    Maria: Antagligen :)

  5. håller helt med dig. För spädbarn är dagens rekommendationer fettfti mjölk men man ska tillsätta 2 tsk matolja i kosten om dagen. Om man nu vill leva hälsosamt kan man bara lämna bort det onyttiga. Folk frossar i chips och godis men väljer den fettfria mjölken. I skolvärlden rekommenderas nu fettfri mjölk. Men till vilken nytta om man dricker ett fettfritt mjölkglass och tar en wienerbulle då man kommer hem.

  6. tomaskarls Says:

    Veronica: Mer fett till folket!!! Säger jag… :)

Kommentera

