Vår Värsta Tid är Nu

Frågar ni mig så har vi just gått in i den värsta perioden på året, januari och februari är de tyngsta etapperna av de tolv. Två ändlösa transportsträckor med konstant uppförsbacke och motvind i kompakt mörker och isande kyla.

Mörkret och kylan är inte unikt för januari och februari. Mörkt ock kallt kan det till exempel också vara i december. Men den kollektiva moraliska krapulan som följer jul och nyårshelgerna är unik för dessa månader. Det finns en air av dåligt samvete och ånger i hela samhället. Man har ätit för mycket, man har druckit för mycket, man har rört på sig för litet och man har spenderat alldeles för mycket pengar som man inte har, och nu är det över och man måste se sanningen i vitögat.

Så de flesta spenderar dessa två månader med att straffa sig själva, göra avbön till Luther för att man har njutit för mycket av livet och betala Visa-räkningen. Man börjar träna, äter bara äcklig mat, dricker inte ens en liten droppe alkohol och snålar med varenda liten euro. Och detta ser man på folk under januari och februari, tycker jag, vilket gör att man själv känner att man borde göra likadant, vilket i sin tur är väldigt nedslående.

Dessutom är det länge till nästa stora helg, påsken, när man får äta för mycket, dricka för mycket, röra på sig för litet och slösa pengar.

Suck!

Någon som vill dela på en burk Cipralex?

7 svar to “Vår Värsta Tid är Nu”

  1. Nä tack. Vill du ha en whiskey?

  2. tomaskarls Says:

    Tack Kerstin! Men inte ikväll :)

  3. Alltså, vi ser nog så totalt olika på tillvaron ibland. Det du ser som ”moralisk krapula” ser jag som nya krafter i min ”äntligen måndag”-anda :) Det är NU man ska klara av allt som man inte hittills gjort… Och ljuset återvänder, vilket gör att man blir piggare och gladare för varje dag som går ;)

  4. tomaskarls Says:

    Yvonne: Well, jag menar inte att alla lider av ”moralisk krapula”, bevisligen inte du då. Men många gör det, och jag tycker att det märks i samhället.

    Självklart överdriver och ironiserar jag i inlägget, men ingen aska utan ved :)

  5. Januari är nog ganska ”urk” för det mesta men jag tycker det brukar vända i februari i.o.m. att det blir ljusare! I år är det också bättre när det åtminstone är en riktig vinter med snö. Regnig januari är det värsta jag vet. Gott Nytt År!
    (ingen aska utan ved; är det ditt eget?)

  6. tomaskarls Says:

    AnMa: Jag håller med, januari är värre än februari. Och hellre snö än regn.

    Ja, ”Ingen aska utan ved” är egen produktion :)

  7. hej
    Jag är webbansvarig för många webbplatser och jag har webbplatser för länkutbyte med bland teman så om du har behov följande teman sedan maila mig. Jag har animation, hjärna, utbildning, modell, mode, hotell, spel, ekonomi, sport och webbplatser spel.

    Min hemsida innehåller mycket frisk innehåll och har även goda traffic.If kommer din länk att lägga på min hemsida då den kommer att öka mer trafik på din webbplats.

Kommentera

