Global Confusion

Om man tänker på att världen, enligt vissa, håller på att hettas upp till ett gigantiskt växthus på grund av människans aktivitet så är det ju just precis såna här bilder (klicka på den orange texten) man skulle förvänta sig att se, fast tvärt om. Alltså bilder som visar att det är ovanligt varmt på olika ställen av världen. Mais non!

Det är något som inte stämmer. Det är förvirrande, confusing. Eller så har klimatmötet i Köpenhamn nått väldigt snabba resultat.

5 svar to “Global Confusion”

  1. Men Tomas! Har du inte sett The Day After Tomorrow? Den handlade ju global uppvärmning och effekterna av densamma och där gick ju nästan hela jordklotet in i en ny istid. Hade att göra med sötvatten i saltvatten och nåt sånt…
    :)

  2. tomaskarls Says:

    Liza: Nä, jag har inte sett den filmen där global uppvärmning leder till en ny istid… Men jag väntar bara på den första artikeln som ska dra parareller mellan det kalla vädret och Växthuseffekten, bara för att det är så det ska va :)

  3. Nu är jag ingen expert på området så jag kanske tar vatten över huvudet när jag uttalar mig. Men är det inte fucked-up-väder-över-allt som är ett resultat av den globala uppvärmningen? Det regnar mer på somliga områden, det är rekordtorka på vissa ställen. Snö på nya områden och minskning av snö på andra?
    Hur det än är så är det väl ett bevisat faktum att arktis-isarna smälter och det är inte bra för nån…

  4. tomaskarls Says:

    Jenny: Ja, inte är jag någon expert heller, men jag uttalar mig ändå :)

    Nä men seriously, så mycket vet jag att alla väl är överens om att klimatet och väderleken ändrar. Stötestenen är vad som är orsaken. Dels finns det den här växthuseffekten-teorin, som går ut på att det är människans aktivitet genom utsläpp av koldioxid i atmosfären som gör att temperaturen stiger. Den här teorin är den politiskt korrekta just nu.

    Sen finns det de som menar att klimatförändringen beror på saker utom människans kontroll, solens aktivitet. Och att det är naturligt att klimatet går i cykler. Bevisligen har klimatet ändrats tidigare oxo när det inte funnits stora; vi har haft istider och under Medeltiden var det så varmt i Europa att man odlade vindruvor på de Brittiska öarna.

    Jag har oxo hört den här teorin som du nämner, att fucked-up-väder-överallt är resultatet av den globala uppvärmingen. Men jag tillåter mig tvivla. Om man har förklarat de varma vintrar vi har haft med att jorden värms upp, hur ska man då oxo kunna förklara kalla vintrar med att jorden värms upp? Jamenar, hur skulle vädret vara om vi inte hade någon global uppvärmning? Jag får det inte att gå ihop.

    Nåja, den som lever får se.

  5. tomaskarls Says:

    P.S Jenny: Dessutom finns det de här oklarheterna kring forskarna och forskningen som sägs bevisa växthuseffekten som gör att jag tvivlar. Det som kallats Climatgate och det att data som ”bevisar” effekten ”kommit bort” vid en flytt när andra forskare bett att få ta del av det. Det är någå skumt…

Kommentera

