Political Warming

När jag svarade på Lizas kommentar här under så kom jag att tänka på en sak som faktiskt är sann.

Det hände sig under min korta karriär som journalist. Jag var utskickad av Hufvudstadsbladet för att delta i en presskonferens om bostadsmässan i jagminsintevar. Antagligen där den var i år, var det nu var.

Anyway, en av talarna var bostadsminister Vapaavuori. Före han började dra det politiskt korrekta snacket om byggnormer som EU hade bestämt om så öppnade han med en ”icebreaker” (isbrytare), som sade mer än allt. Ministern sade ungefär så här: ”Oavsett om man tror på Växthuseffekten eller inte så är den sanning nu när EU har beslutat att den är det.”. Och nu skämtar jag inte, så sade han.

Uttalandet säger väldigt mycket. Det berättar hur politiskt- och ekonomiskt tung växthusefekten har blivit. Genom att EU har godkänt Växthuseffekten som ett faktum så binder det dess regeringar (som Vapaavuori) att arbeta i den riktningen. Och för de företag som gynnas av den lär hålla fast vid den här teorin så länge det går, oavsett vad sunt förnuft säger.

Det ska bli intressant att se vem som är den förste politikern som vågar gå ut i offentligheten med att Växthuseffekten är blahaaaa. Det lär dröja. Få se hur mycket skada det ställer till med.

6 svar to “Political Warming”

  1. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Kanske för att det inte är blahaa?

    Men jag tycker att det är på tok för kallt just nu.. -17,8 ute och 17,4 inne.. när jag går ut i dag tänker jag lämna kylskåpsdörren öppen.. ;)

  2. tomaskarls Says:

    Tank: Du är alltid så politiskt korrekt, tror och fördömer de rätta sakerna :)

  3. Växthuseffekten finns. Den har vi att tacka för att det går att leva här på jorden.

    Klimatet behöver vi inte oroa oss över. Oljan tar snart slut.

    Lämnar vi kylskåpsdörren öppen är det vanskligt att säga om temperaturen stiger eller sjunker i bostaden. Lika vanskligt som att säkert veta om hur klimatet påverkas av ökat koloxidutsläpp till atmosfären. Kompressorn kommer att gå kontinuerligt och försöka göra hela bostaden till ett kylskp. Men värmeenergin från kondensorn på baksidan av kylskåpet avges till rummet och den el-energi som tillförs kompressorn blir förlust i form av värme. Kolla länken!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten

  4. tomaskarls Says:

    hsg: Hmmm… Så är det…

  5. Dagar som dessa tvivlar man på växthuseffekten. Det har jag för den delen gjort hela tiden, och nu skämtar jag inte.

  6. tomaskarls Says:

    Kicki: Jag har oxo alltid tvivlat. Tomas Tvivlaren, typ…

Kommentera

