45 Minutes in Hell

Jag var just på mitt första Spinningpass… *flämtar* Det var värre än jag hade föreställt mig… *skakar och försöker träfdrfa rätt tangenter*.

Ni som har testat Spinning kan ju bara humma, nicka förstående och tänka ”där ser han”.

Jag visste ungefär vad det gick ut på, man cyklar på motionscyklar och lyssnar på musik medan någon gapar i en mikrofon. I princip var det ju det oxo, men inte riktigt.

Spinningen leddes av en slags diskjockey uppe på ett podium, en yberfit (vältränad) tjej. Precis som vanliga DJ:s reglerade hon musik och lampor, samtidigt som hon sa åt folk vad dom skulle göra. Ovanför henne fanns en skärm som jag först inte fattade vad det var, men det visade att man kan använda pulsmätare och se sin egen och andras puls på skärmen. Kanske tillika en lite säkerhets anordning. Jamenar, ifall det mitt i allt står 00, vilket inte kändes helt osannolikt att det skulle kunna göra, på någons mätare kan det ju vara en idé att kolla upp denne.

Cyklarna var inga vanliga motionscyklar. Det var såna där pedalerna snurrar hela tiden. Bromsen hittade jag direkt, men jag kom inte på hur man skulle ställa motståndet. Jag hann redan tänka tanken att det kanske är tjejen som leder Spinningen som ökar motståndet på allas cyklar. Sådär liksom för att hålla koll på att ingen slöar. Nå, så var det inte iaf. Thank Good!

Början gick bra. ”Aloitetaan rennostiiii, lämmitetäään…. (Vi börjar lugnt och värmer upp…)”, sa tjejen som drog passet. ”Det här blir ju lätt”, tänkte jag. Som en walk in the park jämfört med ett Giro di Replotbron. Enda tills tills tjejen skrek till att ”Noustaaaan ylös ja mennäään kovaaaaaaa…. (Vi ställer oss upp och köööör hååååårt…). Stå och cykla? Och det visade sig att här fanns min största okunskap om vad Spinning går ut på, det att man en stor del av tiden ska stå och cykla. Efter 13 minuter av det 45 minuter långa passet slängde jag för första gången en blick på klockan. ”Shit! Är det så där länge tills halva tiden gått ännu”, tänkte jag. Ni fattar själva hur det kändes efter 45 min.

Och tjejen som drog passet blev knappt andfådd…

20 svar to “45 Minutes in Hell”

  1. Hehhehhehhehh :)

  2. Jo men, om det är hon på bilden som är tjejen så gissar jag att hon vet hur en slipsten skall dras och då hetsar hon inte upp sig i onödan då det gäller lite nybörjarspinning.

  3. tomaskarls Says:

    Nu var ni snabba att kommentera :)

    Yvonne: Skratta lagom du… :)

    hsg: Nej hsg, det är inte tjejen på bilden som var med i inlägget. Hon som drog spinningen var en riktig läckerbit. Bra motivationsfaktor för att fortsätta att gå :)

  4. Hm .. Känner du till prosadikten ”A Season in Hell”? Kan ju vara passande att kolla upp den, om det faktiskt är så att du vill fortsätta pina dej själv på det där viset :). Själv ställer jag en VANLIG motionscykel framför tv:n och knäpper på National Geographic, funkar nästan lika bra som att peeda till Replot!

  5. haha! Jaa, det där inlägget kan man nog använda generellt på alla som är på sitt första spinningpass. Speciellt detdär med cyklarna, man TROR att det är vanliga motionscyklar tills man sätter sig på en första gången.
    Jag var på spinning på åland med en tjej som inte ens andades med munnen när hon drog en entimmesspinning. Munnen stängd nästan hela passet och såg helt oberörd ut, på samma gång som man själv höll på avled och hängde ut tungan som en hund. Jag började fundera ut teorier om att hon andades med röven. :D

  6. 45 Minutes in Hell kan vara en lång tid. Men de helveten som finns, finns på jorden. Gunde Svan var van att pina sig själv genom att skida 50 km och Vasaloppet. Den viktiga idrotten och träningen måste få all vår uppmärksamhet.

    http://www.expressen.se/Nyheter/1.1849913/gunde-svan-om-katastrofen-i-haiti-vilken-jordbavning

  7. tomaskarls Says:

    Leila: Säkert inget fel med att cykla framför TV heller :)

    Jenny: Ha, ha… Det var ju en intressant teori. Något lurt måste det vara. Eller kan någon ha så där himla bra kondition?! :)

  8. hehehe, jag känner igen det där. Tittade på klockan 17 minuter in på mitt första spinningpass och tyckte att det var hög tid att dö eller gå hem.
    Men det är jävligt kul för det går bättre och bättre för varje gång. fast ibland råkar man ut för instruktörer med usel musiksmak – det förstör ett helt pass.

    Kör hårt!

  9. Hallelujah, she´s back.
    Även om det är ” helt ointressant” :)

  10. Absolut skulle det ju vara, jag blev så till mig så det blev fel …

  11. tomaskarls Says:

    Maria: Ja visst får man en kick när man märker att det börjar gå lättare! Det märkte jag i somras när jag började med Girona och Tourena.

    Kat: För mig har hon aldrig varit borta :)

  12. Jag vet det men för oss andra vanliga dödliga :)

  13. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Cykel verkar vara din grej.. min mää.. f-n vad vi är lika brorsan!! ;)

    Men är det inte ba tjejer på dina pass!!?? Tycker du verkligen spinning är manligt!?!? *hånfullt tobaksskratt*

    Ha en skön sabbat, mannen! :)

  14. ha ha, å fy faaan. Gick själv flitigt på spinning en tid. D va en salig blandning av hat-kärlek man kände.
    Sen vann mitt riktiga lata jag o ja sket i d…..
    kram

  15. Heheh. Känner igen det där, det var nog ruskigt tungt första gången. :) Ta det i egen takt och motstånd i början och lär dig den rätt tekniken så blir det bara roligare för varje gång! :)
    Bra kämpat Tomas!

  16. tomaskarls Says:

    Machosultanen: Vad skulle det vara för omanligt med spinning? Jag skulle säga att det är ganska könlöst :) Det är när vi börjar tala om Zumba, Afro Power Dance och såna fjollerier som det blir omanligt :)

    Och jo, cykling passar mig, brorsan.

    Loppan: Ja, kanske jag lever i en lögn nu när jag har fått för mig att börja spinna?! :) Kramis!

    Liza: Jo, du har så rätt så. Det gäller nog att hitta tekniken först :)

  17. Första gången är värst, sen ska du se att det går lättare och lättare. Då du väl får in den rätta tekniken hjälper även det dig och du kan foskusera på andning och att njuta av cyklingen :) Bra jobbat och hoppas att det inte var sista gånge du deltog i en spinningklass! Det kan bara bli bättre :)

  18. tomaskarls Says:

    hsg igen: Sorry, din andra kommentar hade hamnat i spam-filtret och det kollar jag inte så ofta.

    Hmmm… Ska man tolka det positivt så kan man ju säga att Gunde fokuserar (och, ja jag vet att du tycker att jag använder ordet ”fokusera” fel nu) ordentligt på det han gör och inte låter sig distraheras.

    Jenny: Sidu, en Jenny till :) Jodå, det är klart att det tar en tid att komma igång. Redan efter 3 gånger märker jag att man vet lite mer. Och nejdå, det var inte sista gången. Jag kommer nog att fortsätta. Nu väntar jag bara på att du ska börja dra passen :)

  19. Det väntar jag också på :) Läste att du var på ett pass i går också, så nog verkar det som att du har blivit spinningbiten :) Bra kämpat!

  20. tomaskarls Says:

    Jenny: Tillsvidare iaf… :)

Kommentera

