Växthusbluffen

Well, well, well… Så småningom börjar sanningen krypa fram.

9 svar to “Växthusbluffen”

  1. Det var kul! Läste just Aftonbladet på nätet och tänkte när jag såg just den rubriken att nu blir det säkert ett blogginlägg hos Tomas. Och det bidde det också :)

  2. tomaskarls Says:

    Kat: Ha, ha… Det låter som att jag börjar bli förutsägbar :)

  3. Några frågor väcktes dock omedelbums: Vilka är dessa schweiziska och tyska forskare egentligen? På vems uppdrag forskar de och är de oberoende från uppdragsgivaren? Eller är ”schweiziska och tyska forskare” den internationella koden för seriösa, pålitliga och oberoende forskare?
    :)

  4. tomaskarls Says:

    Liza: Autch!! :) Ja det kan man fråga sig. Antagligen är de avlönade av oljeindustrin. Men antagligen är de nog lika seriösa som de forskare som ”tappat bort” mätdata i en flytt, och/eller som inte vill visa de data som ligger till grund för sina resultat :)

    Nämen seriously, alla vet ju att växthuseffekten är bluff och båg. Det behöver man inte forska i. Klimatet har ändrats i allan värld :)

  5. Ok, fast jag tror nog lite på växthuseffekten ändå jag! Kanske inte i domedags-tankar men jag tror inte att det kan vara möjligt att göra allt det vi gör åt Tellus utan klimatet skulle påverkas kraftigt. :) (alltid bra att avsluta med en smiley, eller hur?) :)

  6. tomaskarls Says:

    Liza: Jaha, men det gör inte jag :) Inte med det sagt att jag inte tror att miljöförstöring och sånt skit inte skulle påverka oss/jorden/Tellus :) Det gör det nog :) Men inte på det sätt som teorin om växthuseffekten påstår :) Klimatet har ju bevisligen ändrats tidigare i historien oxo :) Före människan släppte ut koldioxid :)

    Jo, smileys är ett bra sätt att lätta upp stämingen :) Lite som när man talar med varandra på riktigt och smajlar :)

    Jag såg annars att studierna hade publicerats i Nature och Sience. Så du kan ju söka upp dessa journaler och kolla källorna om du vill :)

  7. Mm … Som med allt annat tror jag att sanningen ligger nånstans mittemellan de båda dikena. Det mesta som pumpas ut i media måste ändå tas med en nypa salt, så varför inte detta också? Problemet är att det hela har blivit en politisk fråga. Liksom religionen en gång i tiden blev ett verktyg för makthavarna att hålla folk i schack, så har det här att vårda naturen och använda det sunda förnuftet då du konsumerar blivit en fråga om tro! Folk tittar snett på varandra i kassakön och kollar in om han/hon framför i kön använder tygkasse eller plastpåse, och om nån köpt klimatvidriga tomater mitt i vintern … Religion och politik är snusk för det mesta och bör inte försöka sej på att dunka in så kallade goda värderingar i folk.

  8. P.S. Observera att jag inte använde smajlgubbar :)

  9. tomaskarls Says:

    Leila: Politik är just vad det är frågan om och det har gått väldigt mycket prestige i frågan. Tänk om Al Gore skulle bli fast för att ha, antagligen i rent oförstånd, gapat ut något som egentligen är propaganda!?

    Klimatet förändras, det har det gjort förut. Varför heter Grönland annars Grönland? Men det beror inte på människans koldioxidutsläpp.

Kommentera

