Kvällens käk

Det är länge sen det varit någå Kvällens käk inlägg, ni måste vara utsvultna.

Jag fotograferade hela processen, men nu ORKAR jag inte pynja ihop ett bildspel. Så ni får fantisera om hur det såg ut när jag kockade.

Anyway, kvällens käk blev Grillad kyckling med currypotatis.

Kycklingen köpte jag färdigmarinerad så det var bara att slänga in den i ugnen 1,5 h på 175 grader.

Sen Currypotatisen, det här behöver man: ca. 1 kilo potatis, 5 dl gräddfil eller grekisk yoghurt (jag använde yoghurten, det blev kanske lite onödigt stabbigt, kanske borde man testa gräddfilen next time), 3 msk majonnäs, 1 äpple, 1 gul lök, saften av en halv citron, ca 20 ättiksgurkskivor, 1 msk äppelcidervinäger, 2 tsk salt, 5 tsk curry, svartpeppar, örtsalt och persilja.

Det här är väldigt enkelt att laga. Det svåraste med den här rätten var att gå till Citymarket och handla när det var -20, blåste hårt och snöade. Man kokar potatisen som vanligt, låter den kallna och tärnar upp den i passliga bitar. Man tärnar oxo upp äpplet och hackar löken i småbitar. Sen blandar man ihop alla ingredienser ordentligt tills det blir en riktig röra.

Det här blev helt ok, om jag får säga det själv, smakrikt och kryddstarkt. Det kunde kanske som sagt vara värt att testa gräddfil i stället för grekyoughurten. Sen kan man ju förstås variera mängden kryddor efter tycker och smak.

Et voilà!


8 svar to “Kvällens käk”

  1. Ser riktigt mumsigt ut!

  2. tomaskarls Says:

    Jenny: Jodå, värre har jag åstadkommit :)

  3. Det ser jättegott ut. Currypotatis har jag inte testat, det borde man laga nån gång.

  4. tomaskarls Says:

    Yvonne: Jo, som sagt, värre har det smakat.

  5. Bjud mej på middag en gång, snälla!

  6. tomaskarls Says:

    Kerstin: Jag tror du bor lite för långt bort :)

  7. currypotatis lät gött!

  8. tomaskarls Says:

    Loppan: Det var det oxo :)

Kommentera

