Dagens Prövning

Det är nu, i denna stund, som man ställs inför dagens största prövning. Man har kommit hem efter en rätt lång dag framför dataskärmen och tangentbordet på jobbet, svimfärdigt hungrig har man slängt i sig… vad man nu har slängt i sig och så sätter man sig ner framför datorn. Man känner hur alla system varvar ner och förbereder sig på vila, man slappnar av.

I det här skedet börjar man höra en lite röst övertygande tala för att kvällens spinningpass, till vilket det ännu är 20-30 min innan man behöver gå, inte alls är nödvändig. ”Du kan gå någon annan dag”, säger den. ”Ett pass hit eller dit, tänk vad skönt det vore att sova en stund nu och sen hänga framför TV:n”. ”Det är ju ändå så kallt ute, så det är säkert inte hälsosamt att gå ut överhuvudtaget. Och nös du inte förra veckan?! Man kan inte träna om man är förkyld.”.

Ja, sådär mal den på just nu. Så det gäller att stå emot. Intala sig att det är röster man hör, inte verklighet. Inte ge efter ens en millimeter. Inte tänka tanken. Inte se det som ett alternativ att hoppa över kvällens pass. Hålla sig vaken tills man kan traska iväg.

Nä, nu går ja… Jag bara gör det… Jag går… No retreat, no surender.

10 svar to “Dagens Prövning”

  1. Bra gjort! Ibland måste man tvinga sej själv.

  2. Heja Tomas! Den där rösten och jag är så ovänner som man bara kan bli, och ändå är man så inställsam mot den ibland! ;)

    Men knappen, den skulle jag inte för något i världen kunna låta bli att trycka på!! :)

  3. Gick du?

    Och så citerar du Springsteen också :)

  4. Tankesultanen Says:

    Det där låter som jag varje morgon just nu.. inte för att jag inte vill till jobbet men för att jag inte orkar med 3 timmars resa fram och tillbaka till jobbet pga ovädret. Och då får man tvinga sig att gå.. ;)
    Men jag vet att din morot är alla vackra brudar på spinningspasset.. dregel.. ;)

  5. tomaskarls Says:

    Kerstin: Hmmm…

    Liza: Det är med rösten som med de flygande rosa elefanterna, man måste intala sig att det inte är verklighet fast det låter/ser verkligt ut. För alla vet ju med sitt sunda förnuft att rosa elefanter inte kan flyga :)

    Egentligen är det en väldigt talande bild.

    Kat: Klart jag gjorde :)

    Tank: Min morot är smärtan i benmusklerna, den rinnande svetten och hjärtklappningen :)

  6. tomaskarls Says:

    Yvonne: Jag vet inte ännu. Antingen måndag kl. 0645 eller måndag kl. 1745.

  7. Jag har inte heller riktigt bestämt mig för om det ska bli spinning 06:45 eller BodyPump 08:30 på måndag för min del.

  8. Heja Tomas! Bra gjort att stå emot de ”elaka” tankarna :) men visst var det värt det? Efteråt mådde du säkert bra.

  9. tomaskarls Says:

    Yvonne: Nå, vi såg resultatet redan, eftersom jag är så slö att svara på kommentarer :)

    Jenny: Ja, visst var det värt det. Det vet man ju alltid att det är. Men ändå är rösterna övertygande när man sätter sig ner efter att ha ätit något efter en lång dag :)

Kommentera

