Anne Sinnemäk yrar

Finlands arbetsminister Anne Sinnemäki (grön) vill avveckla 22 000 arbetsplatser i Finland. Hon tycker att Finland skulle vara ett kivogare ställe att bo på om folk utanför Ring 3 inte envisades med att sysselsätta sig själv genom att idka privat företagsverksamhet och dra in 300 miljoner EUR per år i exportintäckter till Finland. Eller ja, det kunde de väl i och för sig få bara de inte gjorde det på ett sånt sätt som hon inte tycker om, dvs. genom att föda upp pälsdjur.

Sinnemäki och biologen Riku Cajander (?grön, gissar jag?) gick en tolv rondare i A-talk-ringen igår mot riksdagsledamot Antti Rantakangas (center) och pälsdjursfarmare Jorma Lannetta (?) om pälsdjursnäringens vara eller inte vara i Finland.

”Det är skrämmande med hur litet förstånd världen styrs”, brukar en bekant till mig säga. Och jag har ännu inte träffat på någon politiker som skulle personifiera detta talesätt bättre än Sinnemäki. Att det finns folk som inte tycker om pälsdjursuppfödningen kan jag förstå, och det har de all rätt att inte göra. Det finns oxo saker i vårt samhälle som jag tycker att vi kunde klara oss utan, men som andra tycker att vi ska ha. Men sitter man i regeringen som arbetsminister och aktivt vill avveckla 22 000 arbetsplatser är det en annan sak, då har man tappat fokus (nu suckar hsg för att jag använder ordet ”fokus” fel).

Sinnemäki fick flera gånger under programmet frågan vad hon tycker att de som nu livnär sig på pälsdjursnäringen skall livnära sig på efter att hon och hennes sympatisörer myser innanför Ring 3 i vetskapen om att det nu inte finns några pälsdjursfarmer i Finland (i stället produceras skinnen i Kina under fullständigt vidriga förhållanden. Men Kina är så långt bort att det finns inte, nästan, bara då man vill ha billiga produkter producerade av underbetald arbetskraft utan rättigheter). På det gav hon ett typiskt politikersvar. ”Jagtrornogattdetpådenöstebottniskalandsbygdenfinnssådanframåt

andaochföretagsamhetattmanhittarnyaochsitmulerandesättatt

sysselsättasigochsamtidigtutvecklalansbygdentillattbliettbättreställe

attbopå”. Bla, bla, bla…

Bästa Anni Sinnemäki, sitter man som arbetsminister i regeringen och vill avveckla 22 000 arbetsplatser så vill jag nog höra ett annat alternativ åt dessa 22 000 per. än något som baserar sig på tro. Eller vad menar du, att folk på landsbygden ska plocka kottar och sälja åt turisterna som souvenirer?!

Sinnemäki säger oxo att hon tycker att det i nästa regeringsprogram ska skrivas in att pälsdjursnärningen ska avvecklas. Sen när hon får den raka frågan om det är en tröskelfråga för De Gröna så tvekar hon. Då blir det en massa jagtarinteställningtilldethärnu närdethihi inteär valtider. Anne Sinnemäki ger gärna, som arbetsminister, sparken åt 22 000 av sina landsmän, skickar iväg 300 miljoner euro i exportintäckter till Kina, ger djuren som (ändå) föds upp ännu värre förhållanden, så länge det inte äventyrar hennes egen plats i regeringen.

Och ja, jag är jävig. Och ja, det här inlägget rätar ut kurvorna och generaliserar. Men det gör bilderna som filmats i smyg på farmer runt om i Finland oxo. Det är klart att en räv springer omkring panikslagen när en främmande människa lyser den i ansiktet med en lampa mitt i natten.

Videon har inget med inlägget att göra


8 svar to “Anne Sinnemäk yrar”

  1. Du har en vass penna idag. Jag förstår det och jag håller med. Väl skrivet.

  2. tomaskarls Says:

    Kat: Hmmm…

  3. Tankesultanen Says:

    22 000 är inte mycket.. dessa 22 000 kunde väl plocka bär i skogen om somrarna, plocka elkpoo om vintrarna. Det är lukrativ business och onekligen bättre än att mörda.. Annars kan man väl flytta som alla andra?!? Flytta dit jobben finns.. :)

    Heja kettutytöt! Hoppas jag lyckades med att provocera dig nu!! ;)

    Tao är vägen, följ den! Och uppdatera mig om hur det går med du vet vad! Shalom! :)

  4. Det var bra skrivet. Tankis, är du vegetarian? Annars är ju din mat också mördad.

  5. *förtydligar* Jag menade alltså att det som Tomas skrivit var bra :)

  6. tomaskarls Says:

    Tank: Ha, ha… *Klappar Tank på huvudet* Spring iväg och lek nu och retas inte med farbror Tomas :)

    Yvonne: Tankis försöker bara provocera :)

    Tur att du förtydligade. Jag hajade till där ett tag :)

  7. Tankesultanen, i delirium.. ;) Says:

    Hmm.. är du säker Yvvan honey, att det inte var mig du menade? Jag tyckte jag skrev några kloka, tänkvärda ord jag oxå!! ;)
    Vegetarian? Nej, bevare mig väl, sallad är inte mat, det är vad mat äter! Jag äter kött men jag mördar ingen! :)

  8. tomaskarls Says:

    Tank: ”Sallad är vad mat äter.” Den ska jag komma ihåg :)

Kommentera

