Bötesfinansierad Snöröjning

Här i början av vintern när det började vräka ner snö skrevs det på Vasabladet om att det myckna snöfallet snart skulle spräcka  snöröjningsbudgeten. Det var i december, så man kan väl utgå från att budgeten har sprängts till atomer nu.

Men läget är inte så allvarligt som man först kanske befarade. Något som Vasabladet inte tänkte på var att snömassorna oxo för med sig nya inkomstkällor. Eller kanske inte helt nya, men snöfallet ökar definitivt flödet i vissa. Jag tänker på stadens möjlighet att bötfälla bilister som har parkerat på en otillåten plats för att det inte finns tillräckligt med parkeringsplatser när gatorna (parkeringsplatserna) är täckta med snöhopar.

Ni som bor här i Vasa vet hur stan såg ut onsdag kväll och torsdag morgon. Det hade då snöat sen… tja, sen helgen åtminstone. På onsdagen blåste det dessutom ordentligt. En riktig snöstorm kan man nog kalla det utan att överdriva. När jag kom hem från Iso W. igår fanns det inga parkeringsplatser där det brukar finnas. Det som fanns var snö. På gatan framför mitt hus där det annars ryms 15-20 bilar rymdes det 3, och de stod nästan mitt på gatan. Situationen var densamma överallt. Efter mycket letande hittade jag ett ställe att ställa bilen. Jag visste att man inte fick parkera där, men det fanns inga andra platser och någonstans måste man ställa bilen. På kvällen flyttade jag den dessutom för att vara 100 på att den inte stod i vägen för någon.

När jag kom ut i morse så står det förstås en parkeringsvakt och skriver ut en böteslapp. När jag körde iväg såg jag i nästa korsning en annan parkeringsvakt som skrev ut en böteslapp åt en annan bilist. Den bilen stod parkerad på fel sida om ett märke, på den rätta sidan av märket fanns två enorma snöhögar. Det var då det slog mig. Det är uttänkt strategi från stadens sida. Man skottar snön till parkeringsplatserna så blir bilisterna tvungna att parkera olagligt, så kan vi bötfälla dom, så får vi snöröjningen betald.

Jag undrar var gränsen går för Vasa stad när man inte bötfäller utsatta personer mer? Anta att vi drabbades av en översvämning som fick bilar att flyta iväg, skulle Vasa stad då bötfälla de bilar som hamnade på fel sida om märket när vattnet sjönk? Antagligen… Anta att du har betalt för parkering till 0900 HRS en morgon, du kommer ut och ser vad många såg igår morse. Bilen är totalt insöda/igenskottad. Du börjar gräva bort snön framför bilen med bara händerna. Första gången hjälper det inte, bilen bara slirar, så du måste ställa dig på knä för att få bort allt. Händerna är iskalla och byxorna är genomvåta. Du tittar upp och drar en lättnadens suck för att nu ska bilen lossna. Med det samma ser du en parkeringsvakt kolla din lapp och därefter sin klocka. Det har gått 5 minuter över tiden du har betalt. Skriver vakten ut böter? Antagligen…

Pragmatisk som jag är så tycker jag att parkeringsvakterna kunde ges andra uppgifter när det ser ut som det gör nu i stan. De kunde gott ges varsin snöskyffel och bege sig ut och skotta snö i stället för att bötfälla personer som inte har något val. För någonstans måste man ställa bilen. Fast det vore väl att att använda allt för mycket sunt förnuft.

P.S. Bilen står oxo nu på en bötesplats, för det fanns inget annan ställe att ställa den.

8 svar to “Bötesfinansierad Snöröjning”

  1. det är för jävligt bra skrivit också sett det på vasabaldet :)

  2. tomaskarls Says:

    boeis (fast jag gissar att det är Boris): Tack! Jag övervägde faktiskt att skriva en insändare till Vbl. Blev så jävla förbannad idag. Jag ska fundera på det…

  3. Skriv en insändare.

  4. Tankesultanen, som hånler.. Says:

    Du har blivit en riktigt sur och grinig gubbe.. förr var ju du en sån som kunde säga åt mig att jag var hopplös som klagade på SL om jag blev 1 timme sen till jobbet..! ;)

    Varför lämnar du inte bilen på soptippen och åker kommunalt?? Eller går? :)

  5. Skål för det Tomas! Kunde inte ha sagt det bättre själv.

  6. tomaskarls Says:

    Kat: Kanske jag gör…

    Tank: *Klappar Tank på huvudet och hånler*

    Liza: Skål för det!

  7. Bra skrivet, det är så sant så!

  8. tomaskarls Says:

    Tack Yvonne!

Kommentera

