Kvällens käk

Kvällens käk blev något ganska odramatiskt och jordnära. Inget som kommer att ta mig in i Michelineguiden. Men ändå ätbart. Det här behöver man:

500 gr död gris

1 purjolök

Vanligt smör

Salt

Peppar

0,5 dl mango chutney

2,5 dl krette (grädde)

1 köttbuljongtärning

1 dl vatten

1 matsked soja

1 tesked vitvinsvinäger

0,5 tesked ingefära

Det är väldigt enkelt. Man cuttar upp den döda grisen i passliga bitar, samma sak med purjon. Sen steker man ihop dessa, saltar och pepprar. Efter det häver man i allt annat och låter det koka ihop 5-10 minuter. Et voilá! Kan med fördel serveras med klyftpotatis.

9 svar to “Kvällens käk”

  1. tomaskarls Says:

    Kerstin: He, he…

  2. jag är glad att läsa att du använder döda grisar istället för levande grisar i matlagningen ;-)

  3. tomaskarls Says:

    Maria: Jag tycker att man ska vara tydlig i det man skriver :)

  4. Låter riktigt gott ut och så avancerade bilder du bjuder på :)

  5. En helt annan grej: har du märkt att en av dina artiklar i HBL användes som material i årets essäprov i modersmål i studentskrivningarna? http://files.tidningen.fi/Newsmedia/PDF/AII.pdf
    Respect! :)

  6. tomaskarls Says:

    Jenny: Jodå, helt ok blev det. Ingen Michelinmat, men helt ätbart :) Tyvärr blir bilderna mycket sämre när man laddar in dom i den där slide showen, och så blir de beskuna.

    Fia: Jo hördu jag hörde det igår av en av mina vänner som är lärare. Kul! Jag måste nog skriva ett inlägg om det :)

  7. D där lät väldigt gott o enkelt, även i mina grisköttshatande öron :-)
    Ska testa d på jobbe nån gång. Älskar dina bildshowar, skitsnyggt!
    kram

  8. tomaskarls Says:

    Kram Loppan! :)

Kommentera

