TJ 132

Jag tror att det är dax att så här i offentligheten avslöja mitt senaste påhitt, innan jag ångrar mig. För efter att jag har postat det här inlägget så kan jag ju inte, täcks jag ju inte, ångra mig mer. Då är det bara att löpa linan ut. No retreat, no surrender.

Jonej, jag bestämde mig för ett par tre veckor tillbax att i sommar ska det cyklas Botniacyklingen. Jag tänkte på det förra sommaren oxo men då hade jag just börjat cykla, så det kändes som att ta vatten över huvudet. För ska det göras (deltas i cykeltävling) så ska det göras på blodigaste allvar. Inte någå lite vinglande med cykeln några veckor före D-day. Men nu, nu finns det ännu en del tid att träna (exakt 132 dagar) och dessutom finns det redan några spinningpass i benen.

Så nu har jag studerat in mig på konditionsträning en del den senaste veckan och insett vad lite jag vetat om det förut. Jag har varit in på den linjen att ju högre puls under så lång tid som möjligt, desto bättre träning, alltså desto mer konditionsförbättrande. Men icke! Utan att gå in på detaljer så kan jag konstatera att man ska träna mycket mer på en mycket lägre puls än vad jag kunnat föreställa mig.

Så nu skulle det gälla att få upplagt ett vettigt träningsprogram fram till slutet av Juli. Det finns en hel del såna på nätet. Men problemet är att veta från vilken nivå man börjar, vilken kondition man har nu alltså. Så om någon har tips, länkar till bra sidor eller andra kommentarer, så shoot!

Nu blir det alltså inte en droppe Doppelbock före efter 31.7…. Nånej, ja skoja bara.

Släng dig i väggen Lance Armstrong!

Så här kommer det ungefär att se ut 31.7. i backarna efter hällnäsbron och i Oxkangar.

5 svar to “TJ 132”

  1. Om du är beredd att satsa en slant för att få testat din kondition kan du boka ett engångstillfälle (tror jag åtminstone) hos en Personal Trainer på gymmet. http://www.wsc.fi/Pa_svenska/Tillaggstjanster/WSC_Personal_Training

    Annars skulle jag nog tro att det är helt ok att du väljer ut ett bra program som du hittar på nätet, räknar ut var nånstans i programmet du borde befinna dig nu för att hinna programmet till slut till 31.7 och sätter igång. Du börjar ju ändå inte från scratch.

    T.ex. denna sida http://msaweb.se/Cykel/training/summer_training.htm#Enkelt%20program tycker jag verkar vettig. Ungefär samma princip som då jag tränat löpning.

    Men, det är nog bra att kombinera cyklandet med styrketräning också, då blir effekten större. I Form är visserligen avsedd för kvinnor, men kanske du också kan hitta tips och inspiration där http://iform.se/traning/traningsprogram/cykling-for-nyborjare

    Lycka till!

  2. Lycka till! Ja, nu blir det att ligga i Tomas jag ska följa dig med ett hököga! :)
    Jag har cyklat botnacyklingen, men konditionsrundan. Det var jätteroligt! Men borde ha haft dubbelstoppning i cykelbyxorna. :)

  3. Jaa, toppen målsättning! :)
    Var det det här som du hade bestämt dig för och gick och pantade på och som du sa ”Kanske vi (du och jag) har bestämt oss för samma sak”, då jag kommenterade på FB en gång att jag också jag och pantade på en hemlis? <– Huhuh, hängd du med i det där? ;)
    Om det var det, så har vi inte gått och pantat på samma tankar. Men det skulle ha varit kul om du hade pantat på samma sak som mig. :) Det återkommer vi till senare!

  4. tomaskarls Says:

    Jenny: Tack! Ja, snacka om att känna piskan på ryggen :)

    Ärligt talat, just nu känns det som att den största utmaningen kommer att bli att sitta på cykeln i 3-4 timmar, trampa orkar jag nog :)

    Liza: Ja jag hängde med hur bra som helst, och ja det var det :)

    Nå, det ska bli intressant att höra vad du har pantat på, sen när det tål dagens ljus :)

  5. tomaskarls Says:

    Yvonne: Den här din kommentar hade fastnat i spamnätet, därför har det inte synts tidigare. Varför har du inte sagt någå?! :)

    Jag ska kolla sidorna du länkade till.

Kommentera

