TJ 124

”Våga vila!”, läste jag någonstans när jag nyligen satt och läste in mig på konditionsträning. ”Våga vila, ha, ha… vad är det för tjafs. Här ska inte vilas någå utan tränas stenhårt fram till 31.7.”, tänkte jag kaxigt.

Men förra veckan fick jag krypa till korset. Det började med att jag ställde in måndagens spinningpass för att benmusklerna kändes mer som spagetti än som laddade kanoner. Så jag gick en sväng istället, en rask sväng på 2h. På tisdag var benen lika sega så jag gjorde inget. På onsdag tänkta jag nu får det väl för fan vara slut slöat, så jag var på ett halvtimmes spinningpass och trampade sedan vidare ensam i ett lägre tempo i 30 minuter för mig själv när de andra gick på Bodysmash, elä va de nu heter. Men det var inget bra pass, musklerna var sjuka efteråt och kändes nu som överkokt spagetti. Då beslöt jag att jag inte tränar mer den veckan.

Et voliá! Igår kändes benen som två laddade raketer igen. Så nu vet jag det, vila bör man. Kanske speciellt när man inte är någon Lance Armstrong, ännu.

Egentligen visste jag nog det där tidigare oxo. Men tydligen måste jag lära mig den hårda vägen. Hmm…

Va dagarna rinner iväg snabbt förresten…

Nå, nu är träningen igång igen iaf.

4 svar to “TJ 124”

  1. Det är säkert viktigt att vila. Men man tycks kunna ha längre svackor också då det inte hjälper att vila. Förra veckan motionerade jag inte mycket, och inte veckan före det heller. Och ändå, när jag var på spinning och ”Bodysmash” idag smashade jag sämre än på länge. *ogillar detta*

    Men, tänkte jag, om kroppen säger att den inte riktigt orkar, så får man väl lov att knalla på så gott man nu orkar ett tag tills det går bättre igen…

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: Du får väl lov att vila längre helt enkelt!? Kanske…

  3. Klokt beslut att lyssna på kroppen och vila. Vila är lika viktigt som träning för att man skall uppnå resultat :) Kroppen är så smart att den oftast säger till om det har blivit för mycket av det goda så då skall man nog lyssna på den.

  4. tomaskarls Says:

    Jenny: Jo, så är det och det vet jag ju, egentligen. Men ibland förväxlar jag mig själv med Stålmannen, eller Fantomen :)

Kommentera

