Nytt galet EU-beslut?!

Då i tiderna när Finland gick med i EU tyckte jag att det var en bra idé. Åsikten har prövats under åren, men ändå tycker jag att det är bättre att vi är med än att vi skulle stå utanför.

Det som prövar ens övertygelse är det att EU skall lägga sig i, och bestämma, detaljer i vårt vardagsliv. Mycket kan man svälja, men nu börjar det gå för långt.

Jag läste idag att EU kommer att slå fast en maxtemperatur för hur varm en bastu får vara. Det skall alltså finnas en enhetlig temperaturgräns inom EU för hur varmt det får vara i en bastu. När beslutet är fattat kommer det att bli lag på att en termostat som stoppar temperaturen på den fastslagna nivån installeras i varje nybyggd bastu, och det ska rekommenderas att det görs i alla befintliga bastun.

Föga förvånande går debatten het (!) i EU-parlamentet just nu mellan de bastubadande länderna om vilken temperaturen ska vara. De svenska EU-parlamentarikerna har föreslagit en temperatur på max 50 grader celsius, med en reservation för ett undantag för Sverige som skulle tillåta en maxtemperatur på 40 grader celsius i Sverige. Finländarna däremot tycker att temperaturgränsen ska vara fri, alltså att man ska få ha sin bastu så varm man vill. Finländarna motiverar det här med att när det blir för varmt så går man ut självmant.

Det är väl ändå att gå för långt att man på EU-nivå ska börja bestämma om en sak som egentligen bara angår ett par tre länder! Säkerhetsskäl sägs ligga bakom beslutet. Folk ska vara trygga när de går in i en bastu, säger man från tjänstemannahåll inom EU.

Läs mer om beslutet här.

10 svar to “Nytt galet EU-beslut?!”

  1. tomaskarls Says:

    Yvonne: Ja, vad kan man annat än skratta!? Vilka galna tankegångar!

  2. Det här mailet fick jag idag från Voltimum. De har inte rapporterat något om det nya EU direktivet om begränsningen av bastutemperaturen.

    GLAD PÅSK!

    Här kommer mailet. Klicka och rösta!

    Hej elkompis,
    Gå in på

    http://www.aprilskämt.se

    och rösta +1 på ”Först glödlampan, nu förbjuds stearinljuset” så kanske vi kommer i topp i år!

    Hälsningar
    Vännerna på Voltimum

  3. Jag har inte klickat på länken men jag utgår från att det där måste vara ett aprilskämt. Annars vet jag inte vad jag gör.

  4. Heja EU! Bastu borde förbjudas, glömde de den paragrafen ;)

  5. tomaskarls Says:

    hsg: Roligt att se att du följer bloggen ännu :) Glad Påsk till dig!

    fante: Klicka nu bara…

    Kat: Nu yrar du :)

  6. April, april! Höll nästan på att ”elda upp mig” för något så dumt :)
    Haha! 50 grader i bastun, då får jag sitta där med kläderna på. Bastun ska vara het, eller så får det vara.

    Men ett bra aprilskämt var det.

  7. tomaskarls Says:

    Kicki: He, he… Erkänn att du klickade! :)

  8. Tankesultanen Says:

    Synd att det var ett aprilskämt! jag har alltid tyckt precis detta, att bastutemperaturen borde regleras. Det kan inte vara hälsosamt att sitta i en finsk bastu på 270 grader.. Dessutom ser väl vem som helst korrelationen mellan höga temperaturer i bastun och alkoholism?! ;)

    Ringde du mig i går? I så fall borde du ha ringt 10 min tidigare för sen satt jag på ett möte. Såg hursomhelst att det var något märkligt 10-nr som ringt mig från den östra rikshalvan och numret var helt obekant..

    Om du kan ta ledigt måndagen den 12 april kan du rulla ner till HFOR då jag är där över dagen då! I dag däremot ska jag jobba. Sen tar jag och firar påsk resten av helgen. Var hälsad! :)

    Och glad påsk! :)

  9. tomaskarls Says:

    Tank: Det kan jag mycket väl tänka mig, att du stöder bastutemperaturbegränsingar. Du är ju inte bara svedopelle, utan oxo fransman :)

    Nä, jag ringde inte dig. Men däremot fick jag ett SMS som gav intrycket om en förvirrad avsändare :)

    Jobba inte ihjäl dig nu!

Kommentera

