TJ 113

Träningen för Tour de Botnia är i högsta grad ostrukturerad och oplanerad ännu. Jag har inte kommit mig för att sätta upp något genomtänkt och planerat program. Det betyder inte att jag ligger på soffan och spottar i taket. Det är mer att jag tränar lite på måfå. Lite enligt ”mustuntuu”- programmet, som man skulle säga på ren svenska.

Det är förvillande med alla träningsråd och träningsprogram som finns på nätet. Men vet liksom inte vad man ska ta fasta på.

En sak som jag har tagit fasta på är i alla fall att en stor del av träningen (räknat i tid) skall vara lågintensiv, för mig med en puls på runt 130. Detta för att förbättra ”grundkonditionen”, som experterna kallar den. Det känns ”pjasot” att sitta och cykla på en så låg puls. Man blir ju knappt svettig. Men man måste ju vara beredd att ta till sig andras råd, så jag har bytt ut några spinningpass mot längre cykelpass, på spinningcykeln, med en lägre puls. Men det är ganska tråkig, att sitta länge i spinningsalen och trampa för sig själv. Därför väntar jag nu bara på att föret ska bli sånt att man kan börja cykla ute. Det är ändå där slaget kommer att stå 31.7.

However, i morse var jag på ett riktigt mördarpass med Päivi. Jag har aldrig tagit ut mig så på en spinningtimme tidigare. Men, jag märkte att träningen gett resultat. Det slog mig nämligen att det nu tar mycket längre innan det kommer mjölksyra i musklerna, dvs. innan det gör så ont i musklerna att man måste sakta ner. När jag började spinna kom mjölksyran väldigt snabbt, nu tar det längre.

7 svar to “TJ 113”

  1. Ahaa, en bra bild på hur energin bildas. Är det syreupptagningsförmågan i muskelns celler som förbättras då mjölksyranivån hålls nere? Musklernas syreupptagningsförmåga förbättras väl även vid lägre hjärtfrekvens? Passa dig för kroppsliga idrottsskador.

    Trevlig weekend.

  2. :) Kanske du kände en viss press att hänga med i mitt tempo i morse? ;p

  3. tomaskarls Says:

    hsg: Alltså, det funkar så här, om jag inte missförstått saken. Vanligtvis använder musklerna syre när de producerar energi. Men när man anstränger sig fysiskt, alltså när musklerna måste producera mer energi, räcker, i något skede, inte syret till. Då börjar musklerna producera energi utan syre, med mjölksyra. Vartefter den fysiska ansträngningen ökar så ökar oxo andelen energi som producerats med mjölksyra, eftersom tillgången på syre i musklerna minskar eftersom hjärtat och blodet inte hinner transportera tillräckligt med syre till musklerna.

    Blodet transporterar oxo bort mjölksyran från musklerna. Det är då blodet inte längre hinner transportera bort all mjölksyra som bildas som musklerna ”brinner” alltså när man får så ont i musklerna att man måste sluta.

    Det som förbättras när man tränar är: 1) Hjärtats kapacitet att, per slag, transportera syre till musklerna. Alltså, hjärtat hos en person med en bra kondition behöver slå färre slag (lägre puls) för att transportera samma mängd syre än hjärtat hos en person med dålig kondition. En person med bra kondition kan alltså producera mer energi, i watt, än en person med dålig kondition, när de ligger på samma puls. 2) Blodomloppets förmåga att transportera bort mjölksyran från musklerna. När man tränat, på ett visst sätt, kan blodomloppet transportera bort mer mjölksyra vilket alltså leder till att man kan producera mer energi utan att musklerna brinner, köra på en högre puls en längre tid och alltså cykla ifrån de andra.

    Om någon som läser det här har någon annan uppfattning får ni gärna rätta mig, men så här har jag uppfattat det.

    Trevlig Helg hsg!

    Yvonne: Ha, haaa… Nädu, jag känner ingen så press. Jag tävlar mot mig själv och försöker spinna enligt pulsen i första han och enligt ledaren i andra hand :)

  4. Jag kör också med samma taktik… det där med pulsmätningen är nog bra.

  5. tomaskarls Says:

    Yvonne: Pulsskärmen i spinningsalen är faktiskt otroligt praktisk.

  6. Även om man har problem med rytmstörningar i hjärtat och måste vara försiktig och låta bli att höja hjärtfrekvensen lönar det sig att motionera och träna. Det är inte bara hjärtats pumpförmåga och lungornas kapacitet som bestämmer konditionen utan även muskelcellernas syreupptagningsförmåga. Syreupptagningsförmågan i musklernas celler förbättras även av en lågintensiv träning utan att pulsen nämnvärt höjs. Det ökar förekomsten av kapillärer och kollateralkärl och det ökar antalet mitokondrier i de muskelceller som används. Dessutom är det så att hjärtat är även en arbetande muskel.

    Då jag läser om detta på wikipedia verkar det som om du förstått ganska bra hur energin alstras i kroppen genom tillförsel av syre och socker som förbränns i muskelcellerna.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondition

  7. tomaskarls Says:

    Hmmm…

Kommentera

