Varifrån kommer alla stjärnorna?

Jag kollade en film igår kväll. ”A Serious Man” hette den och den visade sig vara en serious desaster.

Varningsklockorna ringde tydligt när jag såg bilden på fodralet, svårt att hitta en tråkigare bild. Men jag lät mig förblindas av alla de stjärnor den fått av flera tyckare. Dessutom hade den blivit nominerad för någon Oscar. Så jag valde den. ”Har den fått så där många stjärnor och nästan en Oscar så måste den ju vara bra”, tänkte jag i min enfald.

Men den var riktigt dålig. Det var en sån film där man satt och väntade på att den skulle börja ända till att den var slut. Seg, seg, seg… Handlingen kändes seg, replikerna kändes sega, personerna kändes sega och poängerna kom fram segt. En massa oförståelig handling som inte ledde någon vart. Och jag kan på inget sätt förstå vad filmens titel hade med innehållet att göra. Så jag undrar varifrån alla stjärnor kommer egentligen?

Eller så berodde det bara på att jag var himla trött och väldigt seg.

5 svar to “Varifrån kommer alla stjärnorna?”

  1. Såg också en film (på tv) en gång som hade fått en massa Oscars och jag tyckte att den var fullständigt urusel och trodde att det var värsta B-filmen jag råkat se. Det där med Oscarsvinnandet fick jag reda på först efteråt…

  2. Jag brukar tänka som så att det bara är jag som inte ser det stora bakom verket, för det händer mig rätt ofta att jag ogillar filmer som fått bra recensioner för att nu inte tala om pjäser. Men vi har vår fulla rätt att tycka det är skit i alla fall:)

  3. tomaskarls Says:

    Yvonne: Hmmm… Så kan det gå.

    Kicki: Absolut har man rätt att tycka att det är skit om man tycker det! Ingen kan ju ta ens personliga smak ifrån en.

    Oftast brukar jag nog kunna se varför en film fått bra kritik eller varför den fått någon Oscar, fast jag kanske inte gillar den personligen. Men här såg jag faktiskt inget. Eller så var jag som sagt för trött.

  4. Det berodde nog inte på att du var trött. Jag har sett samma film och somnade i mitten för jag tyckte den var så skit. Tänkte precis som du att den borde vara bra eftersom det var så många stjärnor med, men oj så fel jag hade. Bättre lycka nästa gång :)

  5. tomaskarls Says:

    Jenny: Nå då så, då vet jag att mitt omdöme inte svek mig! Jag tänkte faktiskt stänga av den i mitten, men så tänkte jag att har man betalt för en hel film så ska man väl se en hel film :)

Kommentera

