TJ 73

Under kvällens Giro di Solf utförde jag ett vetenskapligt experiment.

Det talas ju mycket om hur viktigt det är att dricka tillräckligt med vatten när man idrottar, speciellt under långa träningspass. Det är inte något jag tvivlar på heller, egentligen. Men när jag cyklar utomhus undrar jag ibland om det kan stämma, eftersom man inte märker av svetten på samma sätt som man gör tex under ett spinningpass. Under ett spinningpass flödar svetten och det känns som att man svettats flera liter.

Nå. Jag beslöt mig för att testa det idag. Hur mycket vätska blir man av med under ett Giro/Tour/Vuelta? Så jag vägde mig före jag for, och så vägde jag vattnet jag tog med. Sen vägde jag mig när jag kom hem, och alltså hade druckit upp allt vatten. Sen efter en stunds räknande kom jag fram till att jag blivit av med 1,5 kg under Girot som tog 1 h 45 min, alltså 1,5 vätska.

Resultatet förvånade mig faktiskt lite. Det kändes inte som att jag hade svettats så mycket. Hmmm…

Så nu vet ni det!

6 svar to “TJ 73”

  1. Svetten kanske blåser bort då, så att man inte märker den lika mycket…

  2. Eftersom experementet var vetenskapligt måste jag fråga: Tog du hänsyn till att fettdepåerna minskade och muskelmassan ökade? Musklernas densitet är större än fettets.

  3. Intressant test. Har själv funderat över samma dilemma så tack för informationen :)

  4. tomaskarls Says:

    hsg: Nej, jag tog inte hänsyn till att en del fett gick åt. Men jag gissade att någons kulle påpeka det och nu när du gjorde det så räknade jag ut hur mycket av de 1,5 kg:na som var fett. Enligt min pulsmätare gick det åt 1396 kilokalorier (märkte du!? jag skrev inte kalorier :) Enligt samma mätare var 14% fett, alltså 195 kilokalorier. Då man vet att 1 gram fett inehåller en energimängd på 9 kilokalorier så kommer man fram till att jag gjorde av med 21 gram fett under cykelturen. Och 21 gram på 1,5 kg ligger nog inom felmarginalen skulle jag säga.

    Muskelmassan ökade knappast under turen, snarare minskade den en aning. Det är nu, och speciellt i natt när jag förhoppningsvis sover som en stock, som den byggs upp och ökar.

    Jenny: Ja, nu vet du det. Det är bara att börja släpa med sig en flaska nu när du far ut och springer på mornarna :)

  5. Tsss.. jag går hela tiden hit och kollar vad du svarat på min kommentar och varje gång inser jag att jag inte ens kommenterat nåt och sedan avlägsnar jag mig utan att kommentera nåt…
    Well, no more! :)

  6. tomaskarls Says:

    Liza: Ha, ha… Va yrar du om nu?! Har du varit för mycket i solen?! :) Nå, nu har du kommenterat och jag har svarat :)

    Yvonne: Konstigt att dina kommentarer fastnar i spamfiltret hela tiden…

    Jo, det har ju att göra med det att svetten avdunstar från huden på ett annat sätt utomhus. Därför märker man inte hur mycket man svettas.

Kommentera

