TJ 67

Vädergudarna är nyckfulla i år. När det blev varmt för ca. 2 veckor sen tänkte jag att nu kan jag tvätta och sätta undan de långa cykelbyxorna och ta fram dem i oktober igen. Men icke! Inför kvällens Tour behövdes de igen, när termometern visade runt 10 och vinden ven. Där ser man…

På tal om kvällens Tour, så var det en väldigt bra Tour. En av de bästa den här säsongen. Det var ett sånt där träningspass när man tydligt känner att man gjort framsteg. Allt har ett bättre flyt helt enkelt och man orkar mer, tydligt orkar mer.

Jag hade tänkt cykla 50 km OM jag orkar. Jag hade gett mig själv optionen att svänga tidigare än 25 km om jag tyckte att det kändes så. Men efter 25 km tyckte jag det gick så bra och jag kände mig inte så trött och det värkte inte så mycket någonstans, så jag beslöt mig att cykla 5 till och därmed slå längdrekordet för en enskild Tour. Sen när jag svängde lite efter Köklot byagård, lite över 30 km från home sweet home, så insåg jag varför det hade gått så bra dittills. På vägen till Köklot byagård hade jag nämligen haft medvind, vilket betydde att jag hade motvind hem. Jag fattar inte att jag inte tänkte på det. Det visar kanske hur lätt det är att lura sig själv och tro det man vill tro, nämligen att man blivit så mycket snabbare.

Nå, motvinden var inte hela världen, men det gick avsevärt mycket långsammare tillbax. Det var inte bara medvinden under första halvan som gjorde Touren till en bra Tour, jag hade oikeesti bra flyt.

Men 60 km tar ändå på krafterna så jag orkar inte fota någå. Vet inte vad det skulle vara heller. Byxorna? Nä, dom ser så fåniga ut när man inte har dom på sig.

Jag spelar en låt i stället. Den har ingenting med någonting att göra, utan är bara en låt jag hörde på radion en gång och tänkte ”Oj vilken svängig låt!”

4 svar to “TJ 67”

  1. Jah Tomas! Bra jobbat! Gah, jag skulle säkert ha dött om det hade varit jag som cyklat 30 km och sedan insett att det är motvind 30 km tillbaka! Var det så att du hade visat cykeln för oss i nåt skede?

  2. Fint kämpat! Motvind är aldrig kul, men framför allt inte om man har 30 km kvar att cykla. Tror att Botniacyklingen kommer att gå som smort för dig :)

  3. tomaskarls Says:

    Liza: Nå, inte hjälper det att lägga sig ner och dö heller. Då skulle man ju dö i Köklot, och vem vill det?! :)

    Jodå, cykeln, Medvind, som jag har döpt den till, har visats här på bloggen.

  4. tomaskarls Says:

    Jenny: Nä, motvind är ju inte direkt kul men det är ju väldigt bra träning egentligen, ungefär som när man vrider på mer motstånd under spinningpassen :)

    Hmmmjoo… Vi ska se hur Botniacyklingen går. Tanken på att fortsätta 46 km till när jag steg av cykeln här hemma idag kändes ganska avlägsen :)

Kommentera

