Kvällens käk

För att svänga ihop det här ska du fixa fram:

Ungefär 400 gram broiler bröstfiléer

Passligt mycket salami

Passligt mycket feta ost

Passligt mycket soltorkade tomter

Passligt mycket färsk Salvia eller Basilika. Det stod basilika i receptet. Men det fanns inte på Prisma, så jag körde med Salvia.

En Avocado.

1 dl Créme  Fraiche

0,5 tsk salt

1 tsk Sambal Oelek

Saften av en citron.

1 vitlöksklyfta.

Du börjar med att steka filéerna så att de får en stekyta. Före det har de saltats och pepprats. Sen hackar man upp fetaosten, salamin, och salvian i passliga bitar. Filéerna snittas upp och man fyller dom med fetan,salamin, tomaterna och salvian. Sen in i ugnen på 150 grader i 20 min.

Den kalla såsen gör man genom att gröpa ur fruktköttet på en avokado, bland i CF, saltet, Sambal Oelek och vitlöken. Här borde man ha haft en ordentlig mixer att blanda om med.

Men anyway, har jag glömt någå nu? Ganska bra blev det…

2 svar to “Kvällens käk”

  1. Tycker att det ser gott ut och låter gott. Fast färsk salvia har jag inte ätit, vad jag vet, så den sätter jag ett litet frågetecken för. Borde testas. En annan sak jag borde testa är teriyakisås med honung och vitlök. Jag har nämligen en sån flaska i skåpet, hade tydligen nån gång tänkt pröva ett recept där den såsen ingår men kommit av mig. Undrar vad jag ska använda den till…

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: Jo, det blev väl helt ok. Inget som kommer att ta mig till Michelinguiden, men ätbart… Guacamolen blev som sagt inte så bra eftersom jag inte har någon mixer som hade mosat sönder avocadon ordentligt.

Kommentera

