TJ 39

Mitt cykelprojekt, eller-vad-man-nu-ska-kalla-det, befinner sig i sin värsta kris sen det startade.

Det började med att jag för ca 2 veckor sedan helt klart hade cyklat för mycket med beaktande av min kondition. Den mentala energin att cykla fanns, men inte den fysiska. Så jag höll upp en vecka. Förra onsdagen cyklade jag en kort och lugn sväng och kunde gärna ha åkt längre, men jag tänkta att det kanske var bäst att inte ta i för mycket i början, att get too carried away.

Men nu, nu finns inte den mentala energin, inspirationen saknas. Igår hade jag tänkt ta en sväng men det fanns liksom ingen lust alls efter donet på Iso W. Då skyllde jag på en lång arbetsdag och en alltför tidig morgon, vilket det faktiskt hade varit. Så jag tänkte att jag gör det imorgon, idag alltså. Men idag var det nästan ännu värre. När jag märkte att det inte blir någon Tour tänkte jag att jag borde i alla fall gå en sväng eftersom det är så vackert väder, men inte ens det orkade jag.

Så jag har legat på soffan och läst en bok precis hela kvällen. Tränat själen kan man kalla det. Det var det enda jag ville göra. Jag har inte speciellt dåligt samvete. Jag tror inte på det att man ska tvinga sig till att motionera när det tar emot som det gjort idag och igår. Jag litar på att det bästa sättet att få lusten tillbax är att inte tänka på hur mycket den saknas, utan göra det man har lust för. Jag utgår från att inspirationen kommer tillbax snabbast på det sättet. Kanske redan imorgon? Den som lever får se…

Soffan som jag har legat på hela kvällen.

9 svar to “TJ 39”

  1. Gillar soffan :) och soffan har nog också sin tid och Girona sin…

  2. Riku N-gren Says:

    Kom igen, latmask! Kör en ny rutt, kör fartlek eller en kaffelänk där du stannar någonstans och dricker en kaffe eller en bulle, träna på att hålla så hög kadens som möjligt. kör backar. Du har en sprillans ny cykel som kräver att få vara på landsvägen! Hitta någon du kan cykla med.

    hils

    Piskan

  3. Det tror jag också. När jag börjar känna att jag ”måste” träna istället för att jag gör det för att jag vill så stannar jag hemma på soffan också. Man ska lyssna på kroppen.
    Men håller det i sig alltför länge tycker jag du ska ta dig ut och bara trampa lugnt kring stan.. då kanske du känner att du vill cykla längre sen. :)

  4. tomaskarls Says:

    Yvonne: Var sak har sin tid!

    Riku: *duckar för piskan* Nå, nu är det så att jag har ställt in två planerade Giron under hela säsongen, det skulle jag inte säga att kvalificerar mig som latmask. Men du har en bra poäng med att variera passen. Men det där med kaffe och bulle vet jag inte….

    Jenny: Hmmm… Men idag lyssnade jag mest på själen och hjärnan, men det ska man kanske oxo göra :)

    Jo, hur länge som helst kan man ju inte ligga på soffan. Det har du helt rätt i… Nå, vi ska se imorgon…

  5. Ja, det ska man ju såklart göra. Men vad jag vet hör dom till kroppen också. ;)

  6. Tankesultanen Says:

    Om det bara är inspirationen som saknas är det bara att köra!! Tror du att en idrottsman ligger på sofflocket bara för att han inte orkar?? Okej, Les Bleus då kanske, men inte andra.. Så ut och peda på, annars blir det ingen seger i girot!! :)

  7. Nä, det förstås… om man tänker som Tankis som hälsade till min syrra då hon skulle springa Stockholm maraton att ”det viktigaste är inte att delta, utan att vinna”… :)

    Tycker Rikus idé med kaffegiron är bra. Jag har ju försökt locka dig hit tidigare och då har du bara skyllt på att du är så osocial under dina giron ;)

  8. Tankesultanen, inspiratör Says:

    Tss.. kaffegiron.. Tänk om elitidrottsmän stannade efter 20 minuters träning för att sörpla i sig kaffe och slafsa i sig tårta!? Näe, glöm den idén, nu är ju ditt mål att ta hem girot.. fokusera därför på ditt mål!! FOKUS!! :)

  9. tomaskarls Says:

    Jenny: Ja det gör dom ju såklart. Va dum jag var!! :)

    Tank: Jag är ingen idrottsman, utan en motionär. Big difference!

    Yvonne: Kafferep passar dåligt in i min bild av ett Giro. Det vore lite som att mix business and pleasure.

Kommentera

