TJ 23

Idag tänkte jag nästan köra över en liten pojke när jag var ute på ett Giro. Jag hade just svängt in mot Singsby, kom upp på trottoaren, fick vinden i ryggen och trampade till ordentligt. Lite längre fram noterade jag en kille i kanske sexårsåldern som hade pisspaus på högra kanten av trottoaren, på vänstra sidan stod en bil parkerad där antagligen föräldrarna väntade. Jag slutade trampa och bromsade in lite när jag noterat den potentiella farosituationen. I samma stund hadde han pissat färdigt och vände sig om för att gå till bilen. Han tittade åt mitt håll och såg att jag kom farande. Han stannade till och jag noterade att han tänkte vänta med att gå över trottoaren tills jag glidit förbi, så jag släppte bromsarna. Men så mitt i allt hoppar han iväg ut på trottoaren. Jag bromsar och girar höger. Då stannar han och vinglar iväg åt höger han oxo. Jag svänger ännu mer åt höger och far halvt ner i diket, men som tur är stannar killen upp och en kollision undveks i sista sekund. Jag körde inte ens omkull utan muttrade bara några grova ord när jag trampade upp ur dikesrenen.

Tur för honom att det inte var någon av de här galna mopedisterna som farande. Hade vi krockat så skulle det antagligen ha tagit sjukt och blivit skrubbsår. Men hade det varit en moped så skulle det ha kunnat gå värre.

Fatta att det är 30 år sen den här kom. Jag minns ju för fan texten.


5 svar to “TJ 23”

  1. Ja, man kan nog tyvärr aldrig lita på barn då det gäller trafik eller ”stanna där”. Tur att allt gick ok! :)

  2. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Sedan måste jag tillägga att det är förbjudet att pinka i det offentliga rummet. Det inträffade kan anses vara förargelseväckande beteende och ge dagsböter. Så det så. :)

    Ja, nu är jag alltså med på Fejan då igen!! Känns lite ovant med en massa FINSK reklam, why?? Och med hur man ska hitta, alt undvika applikationerna.. men jag lär väl mig till slut hehe.. Vem är du, vem är jag.. är du min vän? :)

  3. tomaskarls Says:

    Liza: Tur att jag bromsade så mycket som jag gjorde i början.

    Tank: Jag tror inte den killen var straffmyndig.

    Ja, nu när du är med på fejan kommer alla som känner dig härifrån att bli ybernyfikna på vem du är :)

  4. tähtipyörä Says:

    Kom ihåg att det finns två sorters cyklister, dom som har stått på öronen, och dom som ska stå på öronen

  5. tomaskarls Says:

    Tähtipyörä: Precis!

Kommentera

