Vinbabbel

”Sippvin”, det är en ny vinterm för mig. Vad är ett sippvin? Det kom vi inte in på under Viinimestarikursen. Vad definierar ett sippvin? Vad är skillnaden mellan ett sippvin och ett vin som inte kan sippas? Om det inte ska sippas, ska det halsas då? Om det inte är ett sippvin, får man tömma glaset i max två klunkar då?

Vidare gillar jag den här formuleringen ”…några viner som kan vara bra att ha till hands”. Får man säga så om alkohol här i norden? Det låter lite som att alkohol kan vara ett bra alternativ i vissa situationer. Tänk om man marknadsförde Koskenkorva med ”En flaska som kan vara bra att ha till hands den dag du fått sparken.”. Sen det här ”I sommar ser jag till att ha några flaskor Negroamaro Rosé eller Portico Rosé kalla i källaren.”. Tänk om man skrev så här ”I höst ser jag till att ha några flaskor pissljummen Jaloviina i skåpet ifall ångesten kommer över mig”.

Nåja, det var dagens försök att vara lite sarkastisk. Men man kan väl säga att det inte krävs så mycket för att vara vinskribent på SvD.

Själv ska jag läppja (det låter bättre än sippa) på en skvätt Cloudy Bay ikväll, ett av mina favoritviner. Nä, inte ensam, så jag kommer inte att dricka hela flaskan själv, don’t worry.

Finländsk alkoholsketch. VARNING FÖR GROV HUMOR!

2 svar to “Vinbabbel”

  1. Hahahahhah! Jag har sett den där sketchen tidigare…dom är för skojiga…

  2. tomaskarls Says:

    Liz: He, he, heee…. :)

Kommentera

