TJ 15

Jo… *harkel*… Det är en sak jag måste berätta. Den här Botniacyklingen, som dom här ”TJ” (tänään jäljellä) inläggen handlar om. Dehäran… Jag har ju hela tiden sagt att jag ska köra den längre sträckan, på 106 km. Och det har jag levt efter själv oxo och trott på. Menmen… Under de senaste Tourerna har sanningen blivit svårare och svårare att ignorera i och med att TJ talet sjunkit. Att cykla 106 km vore nog att mig vatten över huvudet. Att cykla 50-60 km går helt ok, det har jag gjort många gånger, men att fortsätta 45 till efter det känns inte realistiskt. Säkert skulle det gå med någon ände före. Men jag är bara 35, så det är inte värt att ta livet av sig.

Jag trodde nog att det skulle gå snabbare att träna upp en dålig kondition än vad det gör. Man måste komma ihåg att jag bara för lite över ett år sen var världens soffpotatis, och då menar jag vad jag säger. Sen blev det en del cyklande förra sommaren. Slappande under oktober november och december. Sen spann det iväg i januari när jag upptäckte spinningen. Ja, och sen nu på våren och sommaren Tourerna på Medvind. Menmen… Hmmm… Räcker det som förklaringar? Inte?!

Sen borde jag antagligen ha haft ett mera strukturerat träningsprogram. Nu har jag kört mest enligt mustuntuu programmet. Jag har antagligen kört för lite såntdär lågintensiv träning. Jag blir lätt för ivrig och vill dra på allt jag orkar. Det borde man antagligen inte göra varje gång. För cyklat har jag nog gjort minsann…

Menmen… 67 km blir det förstås. 67 km ska inte vara några problemos. Jag tog det här beslutet redan i onsdax men jag har dragit mig för att berätta det. Det är lite som när man har lånat farsans bil och skråmat den, eller som när man har plöjt ner morsans jordgubbsland i misstag för att det var så mörkt (det har faktiskt hänt).

Jag citerar Liza och säger att jag hoppas att ni inte är alltför besvikna och tycker att jag är en mes, men jag behöver mer distans till mitt gamla soffpotisliv för att cykla 106 km på en gång.

Och inte ska jag träna ikväll heller. Näe, skajaginte… Jag ska snart ta cykeln (inte Medvind utan morsans) och cykla ner till Öurstranden här i Byhåla för att dricka och snacka vin med vinmorbrodern Mr. N. med fru Mrs L. Jaahhh *drar in luften*, detskaaaajaag….

15 svar to “TJ 15”

  1. Tankesultanen Says:

    Nje, besviken är jag inte.. jag är förbannad!! Nu har jag ju känt mig stolt över dig i flera månader.. och så detta.. Anna mun kaikki kestää! ;)

    Men okej, det är bra att du ser dina begränsningar ju. Nästa år blir det den långa sträckan. Eller hur? :) Ha en trevlig sabbat, shalom!

  2. Så talar en vis man.

  3. tomaskarls Says:

    Tank: Hmmm… Vad som händer nästa år återstår att se.

    Kat: Hmmm…

  4. Mes eller inte, vi gillar dig ändå ;)

  5. tomaskarls Says:

    Yvonne: Så ni tänker inte sluta att läsa bloggen och kommentera inläggen då?!

  6. Vad då hmmm…?!!
    Här bekräftar jag att jag tycker att det är ett klokt beslut och så får jag bara hummanden till svar. Eländes elände ;)

    Och så har jag förstås på tungan ett vadvardetjagsa … att ingen hänger dig om du kör en kortare sträcka …

  7. Och jag citerar dig Tomas: ”Jag är inte besviken. Bara för att jag följer med din blogg så förväntar jag mig inte att du ska cykla 106 km på en gång!” :)

    Jag tycker det är en fantastiskt prestation att överhuvudtaget sätta sig på en cykel och cykla flera kilometer bara för att det är roligt eller för träningens skull. De få gånger jag cyklar så gör jag det av praktiska orsaker, som att ta sig från mitt hem till morföräldrarnas (~6km) eller sådant.

    Du är grym som frivilligt cyklar knäppa distanser i motvind bara för att.

    Den andra distansen är faktiskt också en dunderprestation!
    Heja Tomas! :D

  8. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    I synnerhet tycker jag att det är en prestation i sig att sätta på sig ett par tajta cykelbrallor och faktiskt bege sig ut på vägarna med dem på sig.. moahaha!! ;)

    Själv har jag inte ens kommit igång på allvar med cyklandet än. Däremot kör jag lite styrketräning men tror jag borde vidga vyerna lite. Ensidig träning kanske inte är så bra. Kör ju inte på gym och då blir det onekligen lätt ensidigt.

  9. tomaskarls Says:

    Kat: Nå, ”Hmmm…” brukar jag säga när jag inte har något annat att säga eller när jag tänker.

    Du får säga ”vadvardetjagsa”, för det gjorde du. Det minns jag. Och man är väl inte sämre karl än att man kan erkänna att man haft fel eller missbedömt något. Fast det nu händer väldigt sällan… :)

    Liz: Bra citat!

    Nåintvetjanu om det är så fantastiskt… Du springer ju, det gör inte jag. Det är minst lika grymt. Vi är grymt grymma :)

    Tank: Man vänjer sig vid de trånande blickarna brallorna framkallar :)

    Gå med i ett gym vettja! Vem vet vad det leder till?! Tankis I’ll be pack Schwartzenegger.

  10. Bra början i alla fall! Nästa år kan du ju ta dig an den längre sträckan.

  11. tomaskarls Says:

    Kicki: Nåjooo… Vi får se hur världen ser ut om ett år.

  12. Idag på väg hem från jobbet såg jag plötsligt en cyklist rusa fram med väldans fart mot Alskatvägen. Först efter att cyklisten hade susat förbi insåg jag att det var du i full proffsmundering. Själv satt jag förstås bakom ratten och väntade på grönt ljus… Kämpa på i motvinden!

  13. tomaskarls Says:

    Dr M: ”Väldans fart”, hmmnåjoo… :)

  14. Nej, det tänker vi inte. Sluta läsa och kommentera, alltså :)

  15. tomaskarls Says:

    Yvonne: Vilken lättnad!

Kommentera

