Vickan och Daniel W.

Det fläktar lite kring Vickan och Daniel. En ledarskribent på DN menar att det kan röra sig om ett mutbrott när paret har låtit sig bjudas på sin lyxiga bröllopsresa av en svensk miljardär.

I mina öron låter det som att man sparkar in öppna dörrar eller silar mygg och sväljer kameler. Varför haka upp sig på en eventuell liten muta när det gäller kungligheterna? Det är ju inte direkt så att Knugen eller Vickan är demokratiskt valda av folket att vara statsöverhuvuden heller. Är det inte där man borde börja gnälla om man tycker att det är fel på något sätt?!

Doktorn i juridik, Thorsten Cars (ni känner väl honom?!) säger så här: ”Är det så att gåvan medför pr-förmåner så kan det rent principiellt handla om mutbrott. Men jag har svårt att se att någon åklagare skulle driva det vidare, säger han.”. Jag håller med honom, jag har oxo väldigt svårt att se att någon åklagare skulle driva något mål mot någon i kungahuset.

Det fick mig att tänka på den här sketchen. Något som Knugen och Vickan kunde se och ta sig en funderare över.


3 svar to “Vickan och Daniel W.”

  1. Gåvan är högst olämplig då Bertil Hult självklart åtnjuter gentjänster från kronprinsessan. Tex. delar Victoria varje år ut ”Bertil Hults pris” (www.bertilhultspris.se). Jag vet av erfarenhet att det finns väldigt många föreningar och stipendier som ansöker om att kungahuset ska närvara vid just deras cermonier, men det är väldigt svårt att få dit de kungliga, om man inte bjuder dem på miljongåvor dvs…

  2. tomaskarls Says:

    Lady: Fnissa på du bara.

    Kalle: Jo jag förstår, men kungligheterna spelar ju inte enligt samma regler som vi… NI andra annars heller. Så vad är skillnaden här?

Kommentera

