Punktering

Vill man så går det, brukar man säga. Det stämmer ganska bra, inte alltid dock.

Idag när jag var ute och gick en sväng, bara för att gå ut och gå en sväng, såg jag ett exempel på en stark vilja.

På cykel- och gångbanan ut mot Gerby kom en kille vinglande bakom mig på sin cykel. Han var kanske i 8-9 års åldern. Han åkte förbi mig i ganska långsamt tempo och när han passerat tittade han ängsligt bakåt. Ungefär samtidigt kom en kvinna halvspringande om mig, ledande sin cykel som hade punktering på bakhjulet.

– Vi kommer att komma för sent till träningen, sa killen med gråten i halsen till kvinnan.

Hon svarade något som jag inte hörde vad det var. Men tydligen var dom på väg till en fotbollsträning och skulle nu komma för sent för att kvinnan, troligen hans mor, inte kunde cykla utan måste gå.

”Skit för honom, men det är väl inte världens undergång” tänkte jag, och fortsatte sen att gå och stirra ner i asfalten. När jag nästa gång tittade upp hade grabben hittat en lösning på situationen. Jag såg dom då avancera avsevärt mycket snabbare mot den efterlängtade fotbollsträningen. Då med modern cyklandes allt vad hon orkade på sonens lilla cross cykel och sonen springandes med sin morsas cykel vid sidan om sig.

Det kallar jag problemlösning med hjälp av kreativt tänkande.

4 svar to “Punktering”

  1. Fredrik Nyholm Says:

    Va e för cykel? Int e de en Jopo? Vi var igår på Jopocruising i hesa, 225 Jopon med poliseskort =)

  2. tomaskarls Says:

    Fredrik: Nä, det var ingen Jopo. Det är jag säker på :)

    Jopocruising, ja allt hittar de på! :)

  3. Hahahahahahahah! Ja, jag kan se det framför mig. Vi har en bekant som okcås sprang med oss andra medan vi andra cyklade till vart vi än var på väg, en gång för länge sedan. Han var också fotbollsspelare. :)

  4. tomaskarls Says:

    Liza: Måste ju vara bra träning iaf :)

Kommentera

