X-words

På fredag infaller en av veckans små höjdpunkter. Då finns det nämligen ett nytt korsord i Vasabladet. Man kan glömma det gamla där man kört fast och börja helt från noll med det nya, en ny start. Man får känslan av att verkligen lyckas med något, i början när man fyller i de lätta rutorna, de man lärt sig fån andra korsord eller som man råkar kunna annars. Tex som att ”bakgrund” ska vara ”deg”.

Vasabladets korsord är lite som en kompis för mig. Det är det jag äter frukost tillsammans med och det är det (blev många ”det” här på raken) sista jag snackar med innan jag somnar. Ibland kan jag sitta med korsordet en stund när som helst. En av de bästa stunderna på veckan är absolut fredag eftermiddag/kväll när man efter en stressig vecka på Iso W. kan sjunka ner vid köksbordet med det nya korsordet och en kall läskeblask och glömma allt annat.

Det varierar hur långt jag hinner på korsordet på en vecka. Det beror helt på hur mycket tid jag ägnar åt det och hur mycket jag snyltar på morsan. Morsan är grym på att lösa korsord och det händer att jag kommer till Oravais en lördag och jag ser att hon redan löst fredagens korsord. Då gäller det att ha karaktär, att inte tjuvkika. Det fattas ibland någon enstaka bokstav i hennes korsord och hon frågar om jag kan ta en titt på det. Vad gör man då? Svårt att inte tjuvkika på det långa svåra när man har det framför sig.

Tänk om det vore likadant med livet som med de nya korsorden i VBL, att man med jämna mellanrum, tex fem år, fick starta om från början men ändå ha den kunskap och de erfarenheter kvar som man tillägnat sig under de senaste fem åren. Liksom man visste att ”bakgrund” ska vara ”deg” så skulle man veta att… tjaaa, det låter jag vara osagt. Men så är det ju inte. Man får leva med det man ställt till med och med avsaknaden av det man inte lyckats ställa till med.

Spelar: People Of The Sun / Rage Against The Machine

Some x-words.

5 svar to “X-words”

  1. Jag har provat ett och annat tidsfördriv genom åren, men korsord är nog en grej jag inte kommer överens med. Vet inte vad det beror på, känns bara ”töögot”. Jag har väl för lite tålamod helt enkelt.

    Däremot gillar jag olika frågesporter och quiz på nätet. Testa här till exempel, jag var fast på en gång.: http://alypaa.com/pelit/snille

    Men nu har jag kommit av mig sen en tid tillbaka, det går i perioder.

  2. tomaskarls Says:

    Kicki: Jag testade frågesporten. Verkar vara beroendeframkallande :)

  3. Tankesultanen Says:

    Du borde tammefan skriva i mer professionella sammanhang. När man läser om något väldigt trivialt som detta som du skrivit om och man rycks med i texten.. då är det bra!

    Personligen har jag aldrig fastnat för korsord, jag blir bara irriterad då jag inte ens lyckas lösa barnvarianterna. Sudokuer däremot är, eller snarare var, min grej. Dessvärre slutade jag med det då jag fick för mycket annat att göra. Och nu märker jag att jag tappat tänket som krävs för att lösa de svårare. Borde kanske köra igång igen, bra för hjänrverksamheten ju.. :)

  4. Kan bara hålla med Tankesultanen om att du borde skriva i professionella sammanhang, också. Men behålla din blogg förstås.
    You´re good with words. Men det har jag visst sagt åt dig redan för länge sedan :)

  5. tomaskarls Says:

    Tank: Tack! Jag hade ju mina 15 minutes of fame när jag jobbade på Hufvudstadsbladet. jag trivdes bra där och med det jobbet. Tyvärr var det ju tidsbundet. Nå, man vet aldrig vad framtiden för med sig.

    Soduku är inget för mig. Jag har inget mattehuvud.

    Kat: Tack! Nå, vem vet vad som händer i framtiden :)

Kommentera

