Lördagskvällens tugg

Jag gjorde en lasagne i lördags. Jag hade för mig att jag inte gjort det tidigare och tänkte att det ska jag testa och se vad som händer. Men när jag började på fick jag en massa flashbacks och det slog mig att det här har jag gjort förr, och det har jag väl vid närmare eftertanke gjort.

Det finns säkert lika många recept på lasagne som det finns italienska husmödrar och alla påstår säkert att det är dom som har originalreceptet, receptet på den ”rätta” lasagnen. Liksom man i varje liten by säkert påstår att det var DÄR pizzan uppfanns eller att det var DÄR pastan uppfanns och att det är just DÄR man lagar ”riktig” pizza och pasta. Såna är dom, italienarna.

Jag tog det här receptet från Tasteline, det får funka som min italienska husmor när jag inte känner någon personligen. Det här behöver man för att göra den här lasagnen, äkta eller oäkta. Jag orkar inte skriva ner allt så ni får kolla via länken.

Tomaterna och en del av den hackade löken väntar på att få hoppa ner i stekpannan och värma sig.

Vitlöken ligger i giljotinen.

Brunsåsen puttrar (som ni märkte hoppade vi över några moment där efter vitlöken).

Början på en ostsås.

Fortsättning på en ostsås.

En ostsås där osten sätts i (som ni märker hoppar vi över något steg i processen hela tiden. Det skulle bli alldeles för många bilder annars).

Avsmakning för att kolla rätt mängd salt and peppar.

Första varvet med ostsås.

Andra varvet med köttsås.

Tredje varvet med plattorna.

Sist när allt är varvat och klart, ost ovanpå och in i ugnen.

Et voilá! Det här blev riktigt gott, om jag får säga det själv. Lite för mycket för en person att mumsa i sig på en gång förstås, så nu äter jag lasagne hela halva veckan.

8 svar to “Lördagskvällens tugg”

  1. Lasagne är gott. Faktum är att det var så att jag åt lasagne första gången i mitt liv då jag hade lagat det åt mamma och mig själv då mamma hälsade på i min studiebostad då jag var 20 år… Det var så gott att vi tömde hela formen! ;)

  2. tomaskarls Says:

    Det här var oxo gott men jag tömde inte hela formen, inte ens halva :)

  3. fel blogg att titta i. jag är dödshungrig!!!!!

  4. tomaskarls Says:

    Maria: Hade internet varit lite mer utvecklat så skulle jag värma en bit och mejla den till dig.

  5. Det hade ju varit en höjdare!

  6. tomaskarls Says:

    Maria: Ellerhur! Men vi får vänta några år på det.

  7. Duktig du som orkar göra lasagne från scratch. Jag tycker det är så bökigt så jag tar nån mera lättlagad pastavariant i stället.

    Som denna: http://www.menyse.com/action/recipeCG;jsessionid=EDCE4F5AB84A14FC0F98DEA11462F01D?recipeid=15035

    Pröva den, gott som sjutton! Men jag bytte skinkan mot broilerstrimlor.

  8. tomaskarls Says:

    Kicki: Nå, det händer inte ofta att jag lagar lasagne :)

    Ska testa ditt recept någon gång.

Kommentera

