Semesterbabbel III

Så var den slutt, semestern. Rent praktiskt återstår ett veckoslut, men det känns som att den riktiga semestern tar slut idag. Helgen skulle man ju ändå ha haft ledig.

Jag kan inte säga som många andra, att ”semestern gick sååååå snabbt”. Det känns som att jag har haft semester i en evighet. Inte med det sagt att jag har haft tråkigt. Men början av semestern, botniacyklingen, känns väldigt avlägsen.

Några större utsvävningar har det inte blivit, och några desstovidare hippa saker har jag inte gjort. Men slappnat av ordentligt, det har jag. Det märkte jag igår när jag steg upp 0930 HRS. Så länge brukar jag knappt sova fast jag har varit på krogen kvällen före.

Nu gäller det att få upp farten på måndag morgon, så att man kommer in i marschtakten. Jag talade med kollegan, Mr. G., idag. Han har skött mitt jobb när jag varit på semester. Allt verkar vara ganska under kontroll, ”Du har bara ca. 500 olästa mejl” sa han.

Qué más? Som spanjoren skulle säga. Vad håller ni på med då? Jag tycker det är lite dåligt med kommentarer här nuförtiden fast jag ser att det ändå är en del som läser. Vad händer? Berätta något!

Kvällens låt är en ovanlig version av Iron Maidens, The Trooper. Låten framförd på harpa. Den här snubben personifierar begreppet ”fingerfärdig”. The Trooper finns annars på Maidens album Pice Of Mind. Just det albumet, på C-kasset, var den första musiken jag (morsan) köpte i mitt liv. Jag vågar inte ens gissa hur ung jag var. Men vi åkte till en musikaffär i Vasa eller Jakobstad. Jag minns faktiskt inte vilken stad. Vi gick in och sa att vi (jag) skulle ha något ”Heavy Rock”. Jag valde min första musik på basen av omslaget (se längst ner). Det visade sig vara ett bra val. För den C-kassetten HAR SNURRAT, i vanliga kassettspelare, i traktorns kassettspelare, i Free-Style (som iPod:arna hette då) och på många andra ställen. Utan att överdriva kan jag säga att jag kan texten till alla låtar utantill.

13 svar to “Semesterbabbel III”

  1. Nåjåå, nåjåå! :) Sjutton som han spelar! Wow!

    Vad tyckte mamma om omslaget då? :)

  2. Back in the day menar jag…

  3. tomaskarls Says:

    Liza: Hon tyckte antagligen inte om det, men gav efter för tjatet :)

  4. Jamen, då ska här kommenteras! :) Jag ska skärpa mig, lovar Tomas.
    Måste man skriva nåt vettigt i kommentarsfältet eller får det vara vad som helst?
    En fråga: Bästa semesterdagen? hur såg den ut? Va det botnia-cyklingen? :P
    Hur många gånger simmade du?

  5. tomaskarls Says:

    Jenny: Man måste inte skriva någå ”vettigt” för att kommentera här. Jamenar, vad är nu ”vettigt” in the end? Jag ser fram emot dina ”ovettiga” kommentarer :)

    Jag funderade en stund på din fråga. Bästa semesterdagen var nog i onsdags när jag hälsade på en av mina absolut bästa vänner i Byhåla, och hans sambo. De berättade att de ska bli föräldrar. Sen avhandlade vi de stora frågorna i livet, jag berättade vad som snurrar i min skalle och fick bra respons, och jag insåg vilken gåva det är att ha såna vänner. Hmmm… sånt…

    Jag simmade inte en enda gång :)

  6. Det var en snygg version av The Trooper! Han var minst sagt skicklig. Ingen höjdare att semestern tar slut, men det går nog an bara man kommer igång… Och så har man ju helgerna att se fram mot, de märks ju inte så mycket då man har semester.

  7. tomaskarls Says:

    Anders H: Jo, nu när man har haft semester känns ju helgerna som ”another day at the office”, typ. Nä, det blir bra med rutiner igen.

  8. Tankesultanen Says:

    Skönt för dig att äntligen få återgå till arbetet. Man ska arbääta, inte supa, för att citera Anders Borg. :)

  9. tomaskarls Says:

    Tank: Ja äntligen börjar jobbet!

    Det var hårda ord från Borg.

  10. Kaffehuset August är ett bra ställe. Vi som tog examen i elektroteknik för 45 år sedan vid Tekniska Läroanstalten i Vasa, åt av havets läckerheter där 9 juli. Vi hade före det, under dagen, träffats hos en klasskompis i Sundom och även besökt Meteorian vid Söderfjärden. En fin sommardag och en mycket lyckad och trevlig träff. Mycket är ändrat i Vasa men mycket är också sig likt.

    Hörde en trumpetare i SVT som utmålades som trumpetens Slatan. Håller inte alls med om det. Här en länk till en som spelar samma låt 1956. Så skall det låta.

  11. tomaskarls Says:

    hsg: Jasså, har du varit här i kvarteret?! Då borde du ha kommit in på kaffe :)

    Det låt inte alls illa, Miles version. Inte för att jag kan påstå att jag förstår mig…

  12. Pub O’Malley’s har jazz på torsdagar. Var där en gång ifjol och lyssnade på Clark Jakobsson. En gammal bekant från militärtiden i Dragsvik. Senare i höst besöker jag hemtrakterna igen. Då kan jag bjuda på en öl eller flera om du lovar att lyssna på jazzmusiken. Du brukar ju bedöma musiken efter om det låter bra i dina öron. Mera än så behöver man inte heller förstå sig på jazzen.

  13. tomaskarls Says:

    hsg: En öl vore trevligt, och jag lovar att lyssna på jazzmusiken :)

Kommentera

