Gubbslemm

Jag märker till min stora förvåning att det råder okunskap bland mina bloggläsare om vad Gubbslemm (som jag nämnde i förra inlägget) är.

Det beror säkert lite på vem man frågar, men en allmänt accepterad definition i vårt värsta grannland är: en heterosexuell person av manligt kön över 23 år som visar intresse för en kvinna som är yngre än honom själv.

Termen används flitigt i Sverige bland journalister, kolumnister och författare för att beskriva roten till allt ont i vårt samhälle, nämligen vi vita heterosexuella män över 23. Till exempel här.

9 svar to “Gubbslemm”

  1. Och den kvinnliga motsvarigheten heter följaktligen gumslem/kärringslem/tantslem ?…

    Herremindag. Ibland är det bättre att leva i ovisshet.

  2. Tackar! Men jag undrar ännu (eftersom jag har expertisen på tråden): Hur unga måste killarna vara innan en 38-årig kvinna kan definieras som tantslem? ;-D

  3. tomaskarls Says:

    Kat & Anni: Good news! Det finns inget som heter ”Tantslem”. Den kvinnliga motsvarigheten kallas Cougar (puma). En kvinna som stöter på yngre män. Till skillnad från Gubbslemm har Cougar en positiv laddning. Det är fråga om en stark, självständig, aktiv och framåtsträvande person.

    http://www.urbandictionary.com/define.php?term=cougar

  4. Cougar låter bättre än gumsjuka iallafall.

  5. Ajdå, är man en Cougar också om man gillar unga män utan att stöta på dem, månne?

  6. tomaskarls Says:

    Kat: Visst gör det…

    Yvonne: Tjaaa, det vet jag inte :)

  7. Hahah! Hade inte hört det utrycket förrän nu. Är i ”Gubbsjukan” lite samma sak också?

  8. Fast gubbsjuka kan vara synonym med prostatabesvär också ..

  9. tomaskarls Says:

    Liza: Nä, jag tror inte det är riktigt samma. Fråga radikalfeministerna.

    Och så har ju doktorn (Kat) oxo gett ett medicinskt utlåtande :)

Kommentera

