Forza Google!

Igårkväll fastnade jag framför ett dokumentärprogram på Yle Teema som handlade om Al Andalus. Som alla vet spelade staden Granada en viktig roll i hitorien om Al Andalus, och som vissa vet så bodde jag i Granada drygt ett år, då, i tiderna. Så jag satt som fastklistrad och sög i mig allt de berättade om iberiska halvön och dess historia mellan år 711 och år 1492.

Så, i morse, till morgonkaffet, fick jag för mig att kolla på Google. Kolla på Google var jag bodde en gång i tiden. Ett ställe långt borta från slagfältet i Oravais. Ett ställe i en helt annan värld, en annan kultur. Och kan ni tänka er?! Jag hittade en bild på huset där jag bodde, dörren jag gick in i varje dag under ett år och balkongen jag hängde på under samma tid (!)

I den gröna dörren gick vi in. Går ni ”bakåt” i bilden hittar ni ett ställe som heter ”Fruteria”. De sålde frukter där. Kärringen som drev stället gapade som en galning varje morgon och hon var fler än en gång min väckarklocka.

Det fanns hiss i huset. Vi bodde på översta våningen. Golvet var av sten. Det första misstaget jag gjorde när jag steg in i lägenheten första gången var att ta av mig skorna. Det gör man inte i Spanien.

Mitt rum var det andra till vänster. Ildefonzo bodde i det första. I mitt rum fans en dålig säng, ett runt bord, en stol, en liten gaderob, och en liten hylla. Fönstren var så otäta att man såg springan mellan vägg och fönster tydligt. Ni kan föreställa er vad det innebär när det är 5 grader ute.

Mitt emot mitt rum fanns köket. Köket var helt ok, på gränsen till bra. Vi hade gas spis. Gasen köpte vi då en bil som sålde gasflaskor stannade på gatan en gång i veckan och en snubbe skrek att ”Nu är vi här. Nu kan ni köpa gas.”. I bästa fall var någon hemma och hörde det.

Från köket fanns det en balkong in mot innergården. Där stod tvättmaskinen. En gång när jag tvättade gick tvättmaskinen sönder. Vatten rann ur maskinen och ner på grannarnas balkonger. De skrek. De grät. Jag visste inte vad jag skulle göra. Vattnet flödade. Jag förklarade på min bästa spanska att jag var mycket ledsen.

När man gick vidare in i lägenheten kom man till vardagsrummet. Juan-Carlos rum fanns till höger. I vardagsrummet fanns ett bord, några stolar, en obekväm soffa och ett TV. Vi hade en balkong. Det är balkongen högst uppe till vänster på bilden. På den tiden fanns inte pensionärskuvösen där. Den var öppen. Utsikten var fantastisk. Speciellt när det var mörkt. Man såg ut över staden och dess omnejd. Man kände  historiens vingslag smeka kinden.

Jag minns en gång när jag var ganska ny, när jag just hade kommit till Granada och flyttat in med mina rumskompisar. Där stod jag på balkongen och talade med en snubbe från Cádiz. En kompis till de jag delade lägenhet med. Lingvistiskt kan Cádiz jämföras med Närpes i svenskfinland, man talar samma språk men ändå inte. Han babblade på och jag låtsades förstå.

Vilken fantastisk tid det var!

2 svar to “Forza Google!”

  1. Pensionärskuvös ..:)

  2. tomaskarls Says:

    Kat: Vadå?! Har du inte hört det förut? De finns oxo i Jeppis :)

Kommentera

