Limin

I onsdags var jag på mitt första träningspass på temat Core. När man tränar Core tränar man mag-, rygg-, och sidomusklerna (Heter det förresten sidomuskler? Den finskspråkiga instruktören talade om ”kylki”. Och översättningen på ”kylki” är revben, men inte fan är det ju revbenen man tränar. Anyway…).

Jag räknade med att vara ordentligt limin (Heter det förresten ”limin” på högsvenska eller är ”limin” dialekt? Det är det väl?! Nå, jag menar iaf den träningsvärk man får när man tränar en otränad muskel hårt.) eftersom jag inte är van att träna bålmusklerna. Morgonen efteråt kände jag knappt något. Jag funderade om jag hade fuskat så mycket att det inte alls ansträngt musklerna. Men igår morse var det ett helt annat ljud i skällan, fiilis i bålen. Musklerna var ordentligt sjuka och det var en pärs att ta sig upp ur sängen.

Det slog mig sen på kvällen när jag var på spinning att det att vara limin fungerar som motionärens kontraströntken, dvs genom att tillföra något onaturligt till kroppen kan man studera hur den fungerar naturligt. Under passet kände jag på ett smärtsamt sätt precis vilka muskler som aktiveras när man spinner, på samma sätt som man genom att injicera radioaktiva isotoper i kroppen kan observera olika saker. Det märker man ju förresten oxo i vardagen. Nu tex., när jag sitter och softar framför datorn märker jag att så gott som inga muskler ansträngs, vilket ju talar sitt tydliga språk.

Förövrigt kan jag tänka mig att Core träning är ett flitigt använt tortyrmedel i världens hemskaste fängelsehålor. I mitten av passet hade jag nog erkänt att jag var Elvis bara för att få lägga mig ner på mattan och pusta ut.

Här hade jag tänkt lägga in en fyndig video relaterad till Core-träning. Men den förbannade datorn låser sig varje gång jag ska spela ett YouTube klipp (någon som vet vad det kan bero på?) så nu orkar jag inte försöka mer. Ni får använda er fantasi.

15 svar to “Limin”

  1. Tankesultanen Says:

    Mamma säger ”limin i bena” men nog f-n är det dialektalt alltså..!! ;)

    Du skulle ha mycket att snacka om med min nya kollega, hon är precis som du träningsnarkoman och ni verkar träna rätt långt samma saker.

    förövrigt kan jag informera dig om att din adress i Spanien är annoying.. varje gång man går in på din blogg ramlar man automagiskt in på kartfunktionen och sen får man försöka scrolla sig uppåt.. vilket inte funkar så länge som kartan zoomar. Merde.

  2. hehehe, jag minns mitt första core-pass som igår :-)

  3. :)
    Limin är dialekt men så otroligt beskrivande.

  4. Sidmuskler? Jag sku gissa att de heter sidfläsk :)
    Krasherna beror säkert på flash-playern. Du kan testa se om det finns nån uppdatering till den.

  5. tomaskarls Says:

    Tank: Om din morsa använder det ordet kan det inte vara dialekt! :)

    Träningsnarkoman är nog att ta i :)

    Och av det där yreriet om adressen i Spanien fattar jag inte ett skvatt.

    Maria: Ja, jag glömmer inte onsdagens pass i första hand heller. Föreställ dig en elefant som går på en balettkurs, så kände jag mig :)

    Kat: Ja, visst är det beskrivande :)

    Sumpis: Jo men, man kan knappast bli limin i fläsket, så någå muskler måste det finnas där under :)

    Jag träffade Svågern idag och han gav samma diagnos för krasherna. Och då är frågan, hur uppdaterar man den? Nä, skoja bara. Det ska jag nog klara av :)

  6. tomaskarls Says:

    P.S. Kat: Du kunde ju en medicinsk förklaring till varför man blir limin. Det har jag faktiskt ingen aning om.

    P. S. Sumppis: Det funkade inte. Jag laddade ner senaste versionen av Adobe Flash, men problemet kvarstår.

  7. Jag är ledig ikväll, så väldigt jätteledig tackolov :)

  8. Jaså, då e de troligen nå skräp i förgasaren… kanske webbläsaren som sku behöv rensas eller nåt…

  9. tomaskarls Says:

    Kat: Jaha, just så. Skulle du säga det åt någon som fick en hjärtinfarkt framför dig i Prismakön oxo? ”Jag är ledig idag, så väldigt jätteledig tackolov. Skit för dig förstås.” :)

    Sumppis: Hmmmjooo… Eller kanske luftfiltret är stockat?!

  10. You´re so cruel. Nu fick jag plötsligt jättedåligt samvete.
    Not :)

  11. För mig var ordet ”limin” nytt, så det måste välan vara nåt ni språkar där i väst..

    :)

  12. Det heter LEMIN på essidialekt. Vad innefattas i bålen då?

  13. tomaskarls Says:

    Kat: Cruel?! Ska du säga som låter folk plågas till döds i prismas kassakö bara för att du är ledig :)

    P.K: Jo, jag vet nog att”limin” är dialekt. Jag larvar mig bara lite. Vad säger ni där i öst då?

    Robban: ”Lemin” *antecknar*

    Om jag fattat saken rätt så innefattas magmuskler, ryggmuskler och sidomuskler i bålen. Kanske inte bara musklerna utan allt annat oxo? Fråga Kat, hon är läkare. Om hon inte är ledig förstås :)

  14. Antagligen är väl alla så vältränade ;) för något roligt dialektord för just träningsvärk kommer jag inte på..
    ordet ”benspritta” (beinspritu) används iaf vid s k växtvärk

    :)

  15. tomaskarls Says:

    P.K.: Ja, ni är väl det så vältränade där :)

Kommentera

