TJ II 190

För en vecka sedan, förra lördagen, sköt jag det officiella startskottet för projektet Tour de Botnia 2011. Den enda deltagaren och den enda intressenten är jag själv. Målet är att cykla 106 km så snabbt som möjligt 31.7.2011. Några sponsorer finns inte utan finansieringen kommer från de euron jag sliter ihop på Iso W. (i och för sig så kostar det inte så mycket nu när jag har cykeln). Men känner någon sig manad så går det alltid att diskutera köp av reklamutrymme på cykeln och/eller på mig.

Projektet är en fortsättning på Tour de Botnia 2010. Man kan säga att Tour de Botnia 2010 var ett pilotprojekt. En ordentlig cykel införskaffades och jag tog mina första staplade tramptag. Jag stiftade den första kontakten med cykelträning (genom att läsa på på nätet) men lyckades aldrig lägga upp ett organiserat program utan cyklade mest på måfå och tränade enligt musttuntuu-principen. Nu, efter ytterligare studier och konsultationer, inser jag hur mycket jag gjorde fel. Jag inser oxo att det är ganska sent att börja träna på en landsvägscykel i mitten av april när man inte har någon tidigare erfarenhet av såna cyklar.

Det att startskottet gick förra veckan betyder inte att jag legat på soffan och softat hela hösten. Men förra veckan gjorde jag ett konditionstest med mätning av mjölksyrenivåerna på olika pulsnivåer. Efteråt talade jag en timme med snubben som gjorde testet. Han förklarade vad siffrorna betydde och vad det innebar för träningsupplägget. Så nu är träningen organiserad och musttuntuu-tänkandet förpassat till historien.

Någon kanske tycker att det är onödigt med såna test för motionärer. Det beror helt på hur man ser på det man håller på med, varifrån motivationen för var och en kommer, tycker jag. För mig blir det roligare och mer motiverande att träna och motionera ju mer man sätter sig in i vad man håller på med och vet att man gör det rätt (eller mer rätt iaf), än om man såsar på som jag gjorde förra våren och sommaren.

Vy Över Cykel Från Matbord. Mental träning är oxo viktig. Jag tränar mentalt varje dag genom att titta på cykeln från min plats (ingen annan har någon egen plats där) vid matbordet. Jag visualiserar hur jag susar fram över Tuckur-slääton, upp för backen i Oxkangar och hur jag lämnar den ena efter den andra flåsande medtävlaren bakom mig.

7 svar to “TJ II 190”

  1. Tankesultanen, i delirium.. ;) Says:

    Såååå ska det låta mannen!! Äntligen upplagt för seger i Tour de Botnia!!! Jag skämdes för dig i fjol och blev tvungen att ljuga om att du kom fyra.. eftersom jag sagt att min polare kommer vinna hela tjottaballongen.. men nu j-vlar!!!! ;)

    jag däremot ska försöka såsa ihop något träningsprogram i vår för att komma igång med cyklandet på allvar nu i år… du inspirerar mig! :)

    Förövrigt är det fortfarande ditt spanjackinlägg som man får upp då man ramlar in på din blogg.. merde. ;)

  2. Yeeeeehaaaaw! Ska komma dit och heja på dig! :)

  3. tomaskarls Says:

    Tank: I år blir det andra bullar! :)

    Är det någon än Tank som har problemos med spanjackinlägget? Eller beror det på Tanks dåliga IT-utrustning och de kassa linjerna i Fjollträsk?

    Liz: Yeeeaaah! :)

  4. Heja heja!

    För övrigt tror jag att Fjollträsk kännetecknas av kassa linjer.

  5. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Tss.. Yvvan-luv! ;)

  6. Hörrö Tomas! Börjar bli dags för lite babbel nu va? :)

  7. tomaskarls Says:

    Liza: Nå, nu! :)

Kommentera

