Min Tidningshög

Det de flesta lägger märke till när de kommer in hit till min enkla boning för första gången är Vasabladshögen. Efter att besökaren skridit genom hallen och rundat hörnet till matsalen utbrister de oftast något i stil med ”Nämen, ha, ha…” eller ”Nämen, ha, ha… Du har i alla fall ordning på tidningarna” eller ”Nämen, ha, ha… Vad är det där?” eller något annat.

Många tror att det är ett sätt att hålla reda på tidningarna före de ska slängas ut, att jag bara inte har orkat kasta ut dom. Någon tror att det är ett arkiv, att jag sparar tidningarna för att kunna bläddra tillbaka och hummm…:a när jag får för mig att kolla upp något. En del tror att det är ett uttryck för ett pedant personlighetsdrag. De har fel.

Jag har några gånger försökt förklara vad det är. Jag tror inte jag har lyckats ännu. Reaktionerna har varit såna som man artigt visar en förvirrad människa när denne ber en akta sig för den rosa elefanten som springer omkring i vardagsrummet. Nå, nu ska jag försöka här, få se hur det blir, om det dyker upp män i vita rockar om en stund.

Det är ett sätt att känna att man håller ordning på och kontrollerar någonting i tillvaron, åtminstone någonting. När allt annat tycks fara vind för våg och bli som det bli, så är det en trygghet att veta att man har högen med vasabladen. Där kan man pynja på i all evighet för att få kanten rak och vara medveten om att det är lika svårt varje gång. Det ändras inte. Jag uppdaterar den inte varje dag. Det krävs koncentration. Bladena samlas i en hög på köksbordet eller i småhögar på köksstolarna tills det är dax. Dax att ta sig ann Vasabladshögen.  När allt annat ändras består Vasabladshögen och problemet att få den exakt rak i kanten. Vasabladshögen blir aldrig heller färdig. Det känns bra. Man vet aldrig vad morgondagen för med sig, förutom en sak. Vasabladshögen.

Hmmm…

Le Vasabladshögen.

12 svar to “Min Tidningshög”

  1. Ringer de vita rockarna .. :)

  2. tomaskarls Says:

    Kat: Nä, de står bara och glor ännu :)

  3. Oj, den där högen har jag nog missat när jag har varit hemma hos dig. Eller så var den inte så där stor då än :) Nå, alla har vi våra egenheter. Att du alltid vill ha mjölk i kylskåpet och en prydlig hög Vasablad för att skapa trygghet, det är säkert helt normalt…

    Nu får jag nog ta en funderare på vad jag använder för att kontrollera tillvaron. Förutom att ha ordning i mitt arbetsrum på jobbet. Nånting måste jag ju ha här hemma också som hjälper mig att bestå trots kaos?

  4. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Tvångströjan nästa!!! ;)

    Den där högen hade du redan på HFOR-tiden eller hur?! Redan då reagerade iaf jag på att du hade en massa tidningar i fina staplar i rummet.. trodde du skulle slänga dem.. :) Kanske borde jag göra samma sak med DN. Just nu slutar de nästan alltid sina dagar på lidingöbanan..

  5. Härligt Tomas! Jag förstår dig mycket väl!
    Jag har ingen hög med tidningar men jag har en otrolig koll på alla sakers plats i detta hem. Jag ser om något rört på sig en cm till höger eller vänster, eller om det försvunnit eller inte försvunnit. Jag MÅSTE inte flytta föremålet tillbaka till sin ursprungliga plats men jag frågar alltid sambon ”Har du flyttat på den där?” och han himlar med ögonen ”Hur ska jag kunna komma ihåg det? Kanske…herregud…” Det är både en trygghet och en lite plåga att ALLTID notera ALLTING. Men, jag har i alla fall lärt mig att inte alltid öppna munnen och kommentera det. :)
    Sen har vi ju tvångstankarna…att göra saker på ett visst sätt annars…ja, vad? Jag vet inte, men vissa saker måste göras i rätt ordning och på rätt sätt.
    Nån som vill lägga en vit tröja med långa ärmar på mig?
    :}

  6. tomaskarls Says:

    Yvonne: Nä, den fanns knappast när du var hit :)

    Tank: Ja, jag hade en liknande hög då. Eller var det till och med två? Jag hade en med Helsingin Sanomat. Den växte snabbt.

    Liza: Hmmm… Nån sån koll har jag inte. Imponerande! :)

    Nä, du kvalificerar inte till tvångströjan ännu med det där :)

  7. Stili vasablads-pino!
    Jag brukar vika mjölkburkar så att man får så många hopvikta som möjligt i en uppvikt förpackning. Enda problemet är att vi hinner tömma skräpkorgen innan ja får fyllt en hel burk :)

  8. Men du borde fundera på varför det bildas en svacka på mitten av bunten då den kommit upp till en viss höjd. Hur råda bot på den nackdelen? Ser att du varierar buntvis så att ryggarna vänder utåt eller inåt. Svackan tilltar med stigande höjd på högen och kommer att begränsa hur högt då når innan du måste börja på nytt. Kanske skulle varannan tidning vända utåt och varannan inåt. Eller så så behövs en utfyllnad på mitten. Om du låter högen luta inåt så kan du ta väggen som hjälp och nå ganska mycket högre ännu.

    Varför du gör det struntar jag i. Ser enbart en uppgift att lösa i varje problem.

  9. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    ÄNTLIGEN! Äntligen kommer man in på din blogg utan att först hamna på spanjackinlägget.. Men var är inläggen?? Din blogg vegeterar.. :)

  10. tomaskarls Says:

    Sumppis: He, he… Det var ju oxo en idé. Vad är ditt rekord? Hur många? :)

    hsg: En mycket bra observation! Och jag har funderat. Men inte kommit fram till något. Som du säger har jag varvat, men det har inte funkat helt. Jag har tänkt att den ska stryka mot väggen sen. Men trots det kommer ju ”väggen” emot förr eller senare.

    Tank: Jag vet Tank, min blogg förfaller. Blir till intet, som romarriket… :-/ Jag skulle behöva en nystart på något sätt.

  11. Trevligt att se så många vackra broadsheet tidningar på ett ställe! Snyggt!

  12. tomaskarls Says:

    Nimzo: Och nu är den ännu högre :)

Kommentera

