Spinning Motivator Pro

Jag var till gymmet en sväng idag efter jobbet för ett lätt pass på crosstrainern. Jag noterade att dom har skaffat nya spinning cyklar dit, eller tydligen är det fråga om ett helt system.

Det stod ett ställ med broschyrer utanför salen där cyklarna finns så jag nappade åt mig en och har nu suttit här och ögnat igenom den. Det verkar vara ett verkligt avancerat system som är byggt för att hjälpa de tränande att hålla upp motivationen, oxo i de tuffaste delarna av passen.

I korthet fungerar det så här. Man skaffar sig ett användarkonto i systemet, och får ett användarkort med ett mikrochip i. Sen gör man ett konditionstest på en spinning cykel. Ett vanligt VO2MAX test, för att fastställa var man står i konditionsväg just nu. All info från testet lagras i systemet. Efter det har man ett 45 min. snack med en av de personliga tränarna som jobbar på gymmet. Under det diskuterar man gemensamt igenom vart man vill komma med träningen och fastställer därefter 3 personliga mål som man ska uppnå inom ett halvår, då man gör ett nytt test. Målen kan tex. vara att gå ner 5 kg, höja konditionen och stärka benmusklerna. Till exempel, det finns många olika mål man kan välja mellan.

När målen är fastslagna kodar personalen på gymmet in dem i systemet. Nu vet systemet var du står nu och var du ska stå om ett halvår, och alltså hur du bör träna. Nästa gång man går på ett spinningpass tar man med sig kortet och pluggar in det i en läsare på cykeln. Systemet, cykeln, vet då vem som sitter på cykeln och vad som behövs för att nå personens personliga mål. Och när systemet vet det går det inte att fuska.

För det första låser man fast fötterna i pedalerna och de låses inte upp förrän passet är slut, så man kan inte stiga av och ge upp. Systemet ställer sen in motståndet på pedalerna automatiskt under hela passet, helt enligt din nuvarande kondition och de uppställda målen. Man har förstås ett pulsbälte som känner av pulsen så att motståndet justeras ner om det går för tungt. Systemet motiverar en sen med små elchocker. Det låter brutalt men kom ihåg att det är väldigt små elchocker. Trampar man tex för långsamt känner man ett litet pirr i händerna, så att man vet att man måste öka. Samma sak om man sitter när hon (det är till 99% tjejer som drar spinning) som drar passet säger att man ska stå upp, då känner man ett litet pirr i baken som säger åt en att ställa sig upp och cykla. Ignorerar man pirren så förstärks de så att det till sist blir bekvämare att stå och cykla än att ta emot elchockerna.

Man måste inte gå med i det här systemet, utan man kan köra helt vanligt oxo, vilket de flesta antagligen kommer att göra. Det kostar lite extra att gå med, så jag har inte bestämt mig ännu.

Det här låter antagligen värre än vad det är, nu när jag beskriver det här. Men egentligen är det ett finurligt och effektivt sätt att hjälpa folk att upprätthålla motivationen som behövs för att de ska uppnå sina träningsmål. Här kan ni läsa mer om Spinning Motivator Pro-systemet.

6 svar to “Spinning Motivator Pro”

  1. Det lät ju häftigt. Lite väl häftigt med elchocker förstås – men det låter ju säkert värre än vad det är. :)
    Roligt med teknik och träning tycker jag. Och om man verkligen vill satsa på cyklingen så är det väl bara att köra hårt på det där? Det är ju väldigt motiverande när man vet att man har form-checkar emellan så man får mäta sin framgång. :)

  2. tomaskarls Says:

    Jenny: Så du tycker jag borde gå med!? Det låter lite väl… spännande, med elchockerna, men, men… Vi får se… :)

  3. Det låter verkligen intressant! Jag skulle nog vara intresserad, men vet inte om jag är tillräckligt intresserad för att börja betala extra för det. Det är kanske andra saker än konditionen som har högre prioritet för mig, men konditionen hör förstås ihop med t.ex. muskelstyrka och rörlighet också…

  4. tomaskarls Says:

    Yvonne: Men det behöver inte vara bättre kondition som man sätter som mål. Fråga vid receptionen nästa gång du går till gymmet så+ kan dom säkert förklara mera utförligt.

  5. Det ska jag göra :)

  6. tomaskarls Says:

    Berätta sen vad dom sa :)

Kommentera

