Vår

Idag har vi haft den första vårdagen i Vasa. Inte vår enligt några meteorologiska gränsvärden utan vår enligt min subjektiva bedömning. Jag kände det direkt jag kom utanför murarna på Iso W., runt klockan tre på eftermiddagen. Luften var mjukare och världen var ljusare än den har varit hittills i år. Man såg det också på fransmännen som stod och rökte utanför portarna. De såg avslappnade och lättade ut. Ungefär som att dom tänkte ”Maintenant, l’hiver est enfin terminée dans ce pays maudit. Dieu merci!”.

Det stod ”Core 30 min. + Spinning 45 min.” på träningsprogrammet idag. Men när jag satte mig ner på stolen för att dra på mig skorna och gå till gymmet drog jag en djup suck. ”Det här känns inte som en Core 30 min. + Spinning 45 min.-dag”, tänkte jag. Efter 30 sekunders övervägande ändrade jag träningsprogrammet så att det stod ”En lugn promenad ute i vårvädret och sen en sväng via Citymarket så behöver jag inte gå dit imorgon.”.

På Brändö gick jag förbi ett fyllo. Han tog två steg fram, ett steg bak och ett steg till sidan. Samtidigt talade han för sig själv. Efteråt slog det mig att han lika gärna kunde ha talat i telefon. Med dagens teknik menar jag, hands free och bluetooth! Jag funderade på hur han hamnat där, mitt i fyllan en tisdagseftermiddag i april. När började det gå snett? Vad var det som hände?

På cykelvägen gående mot gerbyhållet mötte jag en kille på en Suzuki PV. Han stod upp med ena knät vilande på sadeln när han kom körande och drog upp Sucken på bakhjulet precis när han körde förbi mig. Det var en likadan Suck som Jocke (han som dog i bilolyckan när vi var 18) hade. Mina tankar gick för en kort stund till honom. Jag kom att tänka på hur J. exakt visste vad han skulle bli när han blev stor. Han skulle bli ingenjör och sen börja jobba på Iso W. Det var klart som korvspad för honom.

På väg in mot stan, ungefär där cykelbanan nuddar vid Metviken, mötte jag Liza. Liza Löpare, vars blogg jag följt regelbundet ganska länge men som jag pratat live med bara ett par gånger. L. stannade fram och tillbaka och vi bytte några ord om väder och vind, nya jobb och träning, före hon sprang vidare.

I Citymarket var kassaköerna i ovanligt bra balans. Vanligtvis lönar det sig att gå till kassorna som är längst bort. Folk har en tendens att ställa sig i någon av de första köerna, vilket gör att de ofta är längre än köerna till kassorna längre bort, mot ingången. Men idag var kön till den längstborta kassan lika lång. Killen före mig köpte en liter surugatcola, två schampoflaskor och en påse morötter. Tanten efter mig köpte ett paket malet kött, tre lite rödmjölk och något annat som jag inte såg vad det var. Själv köpte jag en liter blåmjölk, en malaxlimpa, tre äpplen, 839 gr kalkonfilé och ett paket Orginal Alpen Muesli med only natural ingredients and no added sugar.

6 svar to “Vår”

  1. Ja det var/är alltid roligt att råkas och språkas! Det är en sak som är både roligt, men ibland pinsamt/knepigt i en liten stad som vår. Det går ju bra såhär då vi båda vet om varandra och läser varandras bloggar…men jag har varit väldigt nära att hälsa på folk som jag egentligen inte känner men som jag känner igen från bloggar jag läser men vars skribenter inte har en blek aning om min existens. Men jag brukar håxa på innan jag springer i famnen på folk! ;)

  2. Liza, såna gånger kan man ju också gå fram till personen och berätta att man brukar läsa hans eller hennes blogg :) Det har hänt mig några gånger att främmande människor kommit fram och sagt ”hej, jag är denochden, jag brukar läsa din blogg”. Alltid lika kul…

    Tomas, det där med vår är faktiskt rätt subjektivt. Minns för något år sen, då det var en gråmulen, kylig aprildag, och jag mötte en arbetskamrat som fullkomligt strålade och sa ”visst är det ljuvligt vårväder” och jag kunde inte annat än svara ”jo” fastän jag inte riktigt höll med…. Men idag HAR det varit riktigt vårväder!

  3. tomaskarls Says:

    Liza: Tack det samma!

    Jo, jag känner igen det där dilemmat, att ska man hälsa eller inte? Det har tex hänt att jag känt igen någon på stan från spinningpassen och varit på vippen att hälsa fast vi inte känner varandra :)

    Yvonne: Var det inte du som påstod att det var vår för en månad sen?! :)

  4. Att det är vår, ja, men det där med ”ljuvligt vårväder” är relativt ;)

  5. Tankesultanen Says:

    Har ni fransoser där uppe?? Säkert inte är belgare!? Impossible pour un francais de vivre dans le grand nord.. ;)
    Förövrigt är det nog inte mycket till vår än..

  6. tomaskarls Says:

    Yvonne: Allt är relativt, jo…

    Tank: Jo, vi har fransoser på Iso W., som strular till allt. Nå nej, ja skoja bara, inte allt ställer de till…

Kommentera

